Conferències del dia de la dona i la nena en la ciència a la Noguera

Per celebrar el dia mundial de la dona i la nena en la ciència a la Noguera, hem comptat amb dues conferències a càrrec de dues científiques de l’IRTA de Lleida que han tingut lloc aquest 11 de febrer a Balaguer i a Artesa de Segre.

La sala d’actes de l’Ajuntament de Balaguer ha aplegat uns 125 alumnes de 6è de primària de les escoles de Balaguer. Allà, la Georgina Alins, investigadora de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i doctorada en Agronomia per la Universitat de Lleida, ens ha ofert la seva conferència “Què faríem sense els insectes?” Ens ha parlat de la primera reacció de rebuig que sempre fem davant d’un insecte i ens ha fet reflexionar en què seria de nosaltres i del nostre planeta sense els insectes. També ens ha fet veure que sense abelles moltes plantes es quedarien sense fruits, i sense les llavors d’aquests fruits, moltes espècies de plantes desapareixerien i amb elles, també ho farien els animals que se n’alimenten i així fins arribar a nosaltres.

A la sala d’actes de l’Escola Els Planells d’Artesa de Segre, més de quaranta alumnes de 6è han escoltat la Marta Balsells Llauradó, biotecnòloga i investigadora de l’IRTA que ens ha parlat dels seus treballs d’investigació en “Per què estudiem els podrits de les fruites?”. Després de fer-nos notar quantes vegades ens trobem una fruita podrida a casa nostra, ens ha fet reflexionar sobre la importància d’estudiar les podridures en la fruita ja que acabem llençant moltíssimes tones de fruita podrida o en mal estat, i això suposa una gran pèrdua de diners des del pagès fins a la casa del consumidor. També ens ha fet notar que utilitzar un excés de productes químics i en grans quantitats, pot ser perjudicials no només per nosaltres sinó també per al medi ambient.

En totes dues conferències s’ha establert un diàleg molt fluid entre l’alumnat i les científiques, a les quals han pogut preguntar un munt de curiositats sobre la seva activitat, la seva vocació i la seva feina.

Cliqueu sobre les fotos per accedir a la galeria d’imatges de cada lloc.

“Què faríem sense els insectes?”
Georgina Alins
“Per què estudiem els podrits de les fruites?”
Marta Balsells Llauradó

Llegiu l’article a Ràdio Balaguer i a Balaguer Televisió.