Primera Jornada STEAM de la Noguera

Aquest dissabte 17 de febrer ha tingut lloc la primera jornada de presentació d’experiències per compartir activitats d’aula i bones pràctiques en l’àmbit de les STEAM a la comarca de la Noguera, en la qual s’han aplegat més de 50 assistents a la Sala d’Actes del Consell Comarcal.

El nostre objectiu és donar suport i ajudar a visibilitzar les activitats que en aquest marc s’estan duent a terme als nostres centres educatius, en un moment de màxim impuls, difusió i formació en STEAM per part del Departament d’Ensenyament, i donar suport i acompanyament al professorat que ja fa temps que es mou en aquest nou enfocament d’aprenentatge actiu integrat.

Cliqueu la imatge per accedir a l’àlbum d’imatges de l’acte

En la conferència inaugural: “STEAM com a oportunitat d’aprenentatge actiu integrat ” a càrrec de Julio Pérez del CESIRE (Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa) s’han definit les STEAM i hem pogut veure quin és el marc de les STEAM a Catalunya (pla STEMcat, formació, programa innovació educativa, ambaixadors STEAM …). També s’han presentat les propostes STEAM que es fan des del CESIRE i s’han plantejat diverses qüestions per reflexionar als claustres d’escoles i instituts.

En l’apartat de presentació d’experiències per compartir activitats d’aula i bones pràctiques en l’àmbit de les STEAM a la comarca de la Noguera hem tingut 5 presentacions, cada una en l’àmbit de la lletra corresponent de les sigles STEAM.

(S) Motxilla bioclimàtica. Marta Llovera (Escola Pia Balaguer). La motxilla bioclimàtica és una maleta pedagògica constituïda per un conjunt d’aparells de mesura professionals que permeten la mesura de variables ambientals a partir de les quals es fonamenta el treball experimental, l’anàlisi de resultats i l’aprenentatge de les ciències i la tecnologia de forma molt pràctica i vivenciada amb diferents propostes d’aula per a secundària i pilotatges a Cicle superior de Primària.

(T) Gestió de l’aula amb ClassDojo. Verònica Oliva (ESC Salvador Espriu – Vallfogona). Les noves tecnologies i els nous models de gestió d’aula són un primer pas per arribar a transformar els nostres centres educatius a partir del currículum. Construir una comunitat educativa que connecta professors amb alumnes i pares permet crear una cultura positiva en la qual els professors poden incentivar qualsevol habilitat o valor donant veu a l’alumnat, el qual hi pot mostrar i evidenciar el seu aprenentatge i, finalment, compartir-ho amb les famílies.

(E) L’Aula Tecnològica una aposta segura. Belén López (ESC Alfred Potrony – Térmens). L’aula tecnològica és un estudi de ràdio i plató de televisió a dins de l’escola. L’objectiu de l’aula tecnològica és integrar les noves tecnologies en els processos d’ensenyament aprenentatge i donar a conèixer a la comunitat educativa les tasques escolars a través del bloc, la ràdio… D’aquesta manera es desenvolupen els diferents àmbits del currículum de forma competencial i significativa.

(A) Booktrailer, treballem els audiovisuals a l’aula. Montse Vidal (INS Almatà – Balaguer). Amb el booktrailer es vol promoure i estimular la lectura des de les STEAM, sobretot aprofitant aquesta A de “arts” associada a la creativitat i el disseny. Les noves tecnologies hi juguen un gran paper i permeten que l’alumnat s’impliqui des del principi en el seu procés d’autoaprenentage i en l’aprenentatge col·laboratiu que fa tot l’alumnat en el procés per acabar plasmant el resultat en un audiovisual que es podrà compartir amb la resta de la comunitat educativa.

(M) Voronoi, un dels grans aliats STEAM. Alberto Vélez (INS Ciutat de Balaguer). Podríem definir els diagrames de Voronoi com una forma matemàtica d’entendre el món. Permeten dividir l’espai en regions de manera que a cada punt li correspon la part del plànol formada pels punts que són més propers a ell que a cap altre. Aquesta forma senzilla i intuïtiva de dividir l’espai té moltes utilitats pràctiques: a les jugades futbol, al diagnòstic de tumors, per evitar col·lisions… En aquesta sessió s’ha  aplicat a la feina dels bombers.

Podeu accedir a les presentacions de la Jornada accedint a l’enllaç.