Conferències de la Setmana de la Ciència a la Noguera

Del 9 al 18 de novembre se celebrarà a Catalunya la 23a Setmana de la Ciència coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació amb un munt d’activitats de divulgació científica arreu del nostre territori. A la Noguera hem pogut gaudir aquest dia 7 de novembre de dues conferències a Balaguer i a Bellcaire d’Urgell.

A la Sala d’actes de l’Ajuntament de Balaguer s’han aplegat 170 alumnes de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat dels centres de secundària de Balaguer per escoltar la conferència “Arqueologia i Evolució Humana” a càrrec de Francesc Burjachs i Casas, Palinòleg, paleoclimatòleg i prehistoriador.

La xerrada ha tingut com a fil conductor de l’experiència del ponent, des de que estudiava batxillerat fins l’actualitat. Dels dubtes va tenir a l’hora de triar una carrera universitària… però com que una de les seves preocupacions era conèixer l’origen de la nostra espècie, va creure que el millor era cursar una carrera d’Història. Tanmateix, el seu interès per l’evolució humana el va portar a participar en excavacions arqueològiques… i allà va conèixer totes aquelles disciplines que fan “parlar” als sediments i a les restes arqueològiques, ja que dels nostres orígens no tenim cap documentació escrita fiable. El seu interès per la Paleobotànica, el va portar a fer el doctorat en Ciències Biològiques. Ens ha parlat de les excavacions arqueològiques que es duen a terme des de l’Institut de Recerca on treballa (IPHES), tant a la Península Ibèrica com a Àfrica, les quals pretenen ampliar el coneixement sobre l’origen de la nostre espècie i entendre com aquesta ha evolucionat durant ~3 milions d’anys. També, de les tècniques que ens permeten conèixer l’edat de les restes que trobem i en quin medi natural vivien.

A l’institut Ermengol IV Bellcaire d’Urgell, els més de 60 alumnes de 3r d’ESO han pogut escoltar la xerrada “Endevinar el futur. Es possible? Perquè serveixen les matemàtiques?” a càrrec de Xavier Vilella i Miró, professor de matemàtiques d’educació secundària.

Amb la conferència ens ha pogut respondre alguns dels típics interrogants que tenen l’alumnat, i bona part dels adults, que no coneixen ni quan es van inventar les matemàtiques ni per a què serveixen exactament, tot i que els adjudiquen una importància molt gran. A partir del mite de la possibilitat d’endevinar del futur, situant exactament què podem saber del futur (usant les ciències i les matemàtiques) i què no podem saber del cert, però podem sempre podem estimar-ne la probabilitat. Situant-nos a la prehistòria, podem comprendre els orígens de les matemàtiques com a resposta a problemes de les persones en cada moment de la seva vida i de la vida col·lectiva.

Llegiu la notícia a la web de l’INS Ermengol IV.