PROGRAMAR PER COMPETÈNCIES

Vivim en una societat en evolució constant, en què tenir iniciativa, saber treballar en grup, tenir esperit
crític, creativitat i gust per aprendre esdevé imprescindible. El currículum d’educació primària té com
a objectius consolidar l’adquisició de les competències bàsiques i dels diferents aprenentatges, en un
sistema inclusiu que doni resposta a les necessitats educatives de tots els alumnes, evidenciar el valor
de l’educació en el compromís individual i col·lectiu amb l’entorn social, cultural i natural per afavorir
l’arrelament a la comunitat i contribuir a la construcció d’estils de vida més compromesos, solidaris,
lliures, justos i saludables.

L’aprenentatge per competències recull tant aspectes ja coneguts en l’àmbit pedagògic del procés
d’ensenyament-aprenentatge dels alumnes, com d’altres que suposen una novetat i un avenç. Aquests
aspectes són:
• Insistència en l’activitat de l’alumne. Les competències emfatitzen l’activitat com a mesura per
aprendre i posen de manifest la utilitat dels aprenentatges.
• Inclusió de coneixements, habilitats i actituds. Aprendre per competències no es tracta d’un simple
saber fer sense comprensió, sinó d’un saber fer raonat i amb compromís per part de l’alumne.
• Globalització dels aprenentatges. Les competències demanen l’esforç d’integrar aprenentatges de
diferents àrees perquè els problemes complexos necessiten la contribució interdisciplinar de les informacions
i aplicacions.
• Demanda d’aprenentatges significatius. Aprenentatges integrats amb els que ja posseeix l’alumne
com a garantia de comprensió dels nous.
• Necessitat de transferència. Un alumne competent resol situacions diverses i no es limita a repetir
solucions rutinàries o simplement consolidades.
• Vinculació de l’escola amb la vida real. Vinculació de les activitats d’aprenentatge amb les situacions
quotidianes dels alumnes.
• Determinació de mínims equitatius per a tots els alumnes. Superació de la simple classificació dels
alumnes en funció dels aprenentatges acadèmics. Possibilitat que cada alumne pugui desenvolupar
al màxim el seu potencial.
• Introducció de criteris d’eficàcia i d’eficiència. Les situacions o problemes als quals s’apliquen les
competències es resolen mitjançant l’optimització dels recursos disponibles.
• Avaluacions interdisciplinàries. Avaluacions conjuntes, no estrictament vinculades a una sola àrea.
• Canvi del rol del mestre. El mestre ensenya a aprendre tenint les competències com a referent final
del procés d’ensenyament-aprenentatge dels alumnes.2
El mestre té un paper fonamental en la planificació i l’avaluació del procés d’assoliment de les competències
dels alumnes. Perquè aquest assoliment sigui satisfactori, cal tenir present:
• El seguiment periòdic, que permetrà, si escau, la reorientació o la modificació de l’acció educativa.
• El tractament el més globalitzat possible dels continguts que s’han de mobilitzar de manera contextualitzada,
conscient i raonada emprant les estratègies metodològiques més adients.

 

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>