Taller d’orientació

• Nivell educatiu: cicle inicial, cicle mitjà, cicle superior i primer cicle d’ESO.
  • Matèries: medi natural, educació física, llengua catalana.
  • Durada: 1 hora.
  • Tipus d’activitat: itinerari d’orientació pels entorns pròxims al CdA on els alumnes, en petits grups i ajudats de mapa i brúixola, buscaran i interpretaran les diferents fites que vagin trobant.
  • Competències:
    • Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
    • Interpretar l’espai a partir dels elements del territori i de les seves representacions per situar-s’hi i desplaçar-s’hi.
    • Orientar-se per l’espai utilitzant mapes i brúixoles.
    • Reconèixer i identificar diferents tipus de rastres d’animals.
    • Saber interpretar la vida al bosc mitjançant els rastres d’animals.
    • Interpretar el paisatge i l’entorn.
    • Itinerari durant l’estada:
      • Activitat d’orientació pels entorns pròxims al CdA. Els alumnes guiats per un mapa i brúixola, buscaran les diferents fites. Aquestes fites representen diferents petjades d’animals que habiten als entorns pròxims al CdA del Ripollès. Un cop localitzades les petjades, amb l’ajuda d’una guia de rastres, cada grup interpretarà i identificarà les diferents petjades.
    • Treball posterior:
      • Quins animals viuen al nostre entorn? Classifiquem-los.
      • Cerquem rastres i petjades al nostre entorn proper.
      • Creem petjades.
      • Organitzar una cursa d’orientació.
      • Treballem diferents tipus de mapes.
      • La brúixola i altres aparells o sistemes d’orientació.
  • Material que han de dur els alumnes: roba adequada a l’època de l’any i calçat còmode. Important portar impermeable encara que les previsions meteorològiques no marquin pluja.
  • Observacions: l’activitat es complementa amb el Taller de rastres i petjades i/o amb la del Taller de binocles.