El monestir de Ripoll

• Nivell educatiu recomanat: adaptable a tots els cicles i etapes de primària, secundària, batxillerat i cicles.
  • Matèries relacionades: medi social i cultural, història, història de l’art, cultura clàssica, visual i plàstica, llengua i literatura catalanes.
  • Durada: 2’5 hores aprox.
  • Tipus d’activitat: recorregut pels diversos espais del complex monàstic de Ripoll amb un quadern de treball que convida a fer una recerca.
  • Aportació a les competències:
    • Àmbit de la cultura i valors.
    • Àmbit personal i social.
    • Àmbit cultura i valors.
    • Àmbit artístic.
    • Conèixer i entendre part de la història de Catalunya, així com el naixement de la nació Catalana a partir del recorregut per l’església.
    • Conèixer i entendre part de la història de Catalunya, així com de l’església posant l’accent al gènere femení.
    • Reconèixer i identificar els diferents tipus de formes arquitectòniques i artístiques que defineixen el romànic.
    • Conèixer diferents llegendes de Ripoll i Catalunya.
    • Reconèixer i identificar en la iconografia de les obres d’art presents i exposades al monestir els principals referents literaris de la literatura occidental (batxillerat).
    • Treball previ a l’escola:
      • A partir d’un power point, l’alumnat s’introdueix en el coneixement del món medieval i el monestir de Ripoll.
    • Itinerari durant l’estada:
      •  A partir de la visita a l’església del monestir interpretarem la presència de les diverses civilitzacions que han ocupat el territori, tot fent un passeig per la història de Catalunya. Coneixerem el simbolisme i la importància de la portalada romànica i recorrerem el claustre, fent especial incidència en el simbolisme dels seus capitells.
    • Treball posterior:
      • La dona en els diferents temps medievals. Quin paper hi juga, com es representa artísticament, dones referents, etc.
      • Recerca i estudi de llegendes de personatges del territori proper.
      • Recerca i estudi de personatges històrics de la història de Catalunya.
      • Els comtats Catalans abans, durant i després.
      • Qui té el títol de comte de Catalunya avui?
      • Cultura de les religions: semblances i diferències entre cultures.
      • Món monàstic.
      • Arquitectura medieval hereva del passat (domus), evolució i precursora de noves arquitectures.
  • Variants: depenent dels objectius de l’estada al CdA aquesta activitat es pot dur a terme des de diferents enfocs:
    • El monestir de Ripoll en clau de dona. Es reorganitzarà l’itinerari de la visita i el discurs durant la visita per tal d’evidenciar el paper de la dona en el moment del naixement de Catalunya, i l’època medieval, així com quin ha estat el seu paper en el cristianisme.
    • Els sentits.  Es durà a terme un treball de sensibilització dels sentits en els diferents espais que es visitaran.
    • Les llegendes.  Els punts d’atenció i visita se centraran en les diferents llegendes que ens envolten i que podem trobar dins el monestir. (Guifré, St. Eudald, Ramon Berenguer IV el sant, etc.)
    • Valors. Treball centrat sobretot a la portalada i al claustre on es farà especial incidència en l’educació en valors.