Descobrim el riu

• Nivell educatiu recomanat: cicle inicial, mitjà i superior de primària.
  • Matèries: medi natural, social i cultural i llengua catalana.
  • Durada: 2 hores aprox..
  • Tipus d’activitat: treball de camp realitzat al riu Rigat (prop de l’alberg).
  • Aportació a les competències:
    • Àmbit cultura i valors
    • Àmbit lingüístic
    • Àmbit cientificotecnològic (biologia i geologia)
    • Estudiar la dinàmica d’un ecosistema fluvial.
    • Treure conclusions a partir d’un problema plantejat, fent una investigació.
    • Saber prendre mesures i analitzar les dades obtingudes.
    • Reconèixer i identificar els arbres més representatius del bosc de ribera.
    • Identificar els macroinvertebrats del riu.
    • Treball previ a l’escola:
      • A partir d’un power point, i amb el fil conductor d’una merla d’aigua, l’alumnat coneixerà les característiques d’un riu i les necessitats biològiques i de qualitat ambiental que necessita la merla d’aigua per viure. Es planteja la pregunta: és adequat el riu Rigat perquè hi visqui la merla d’¡aigua?
    • Activitat durant l’estada:
      • Durant l’activitat els alumnes han de fer d’investigadors per tal de saber si el riu Rigat reuneix les característiques adequades perquè hi visqui la merla d’aigua. Han de prendre diferents mesures (temperatura, amplada, fondària, etc), capturar i classificar macroinvertebrats, determinar la qualitat de l’aigua.
    • Treball posterior:
      • Es posen en comú les dades obtingudes i es redacten les conclusions. Es pot fer al CdA en acabar l’activitat, o posteriorment a l’escola.
  • Material que han de dur els alumnes:  roba adequada a l’època de l’any i calçat còmode. Important portar impermeable encara que les previsions meteorològiques no marquin pluja.
  • Observacions: l’alumnat entra al riu amb botes d’aigua de canya alta que proporciona el CdA. Important portar roba de recanvi per si es mullen.  Hi ha la possibilitat d’observar més detingudament a l’aula amb lupes binoculars els macroinvertebrats capturats. Després es retornen al riu.
  • Estacionalitat: setembre, octubre, abril, maig i juny (la resta de mesos l’aigua i l’ambient pot estar excessivament fred).