Pastors i transhumància

• Nivell educatiu recomanat: adaptable a tots els cicles i etapes a partir de primària.
  • Matèries principals: medi natural, social i cultural, educació física.
  • Durada: tot el dia.
  • Tipus d’activitat: fer conèixer la transhumància seguint l’itinerari a peu de Planoles a Dòrria, coneixent un poble d’alta muntanya i visitant el museu del pastor de Fornells de la muntanya.
  • Aportació a les competències:
    • Àmbit cultura i valors
    • Àmbit lingüístic
    • Àmbit personal i social
    • Àmbit de l’educació física
    • Conèixer els tipus de boscos i principals arbres i arbustos del camí.
    • Trobar i veure rastres d’animals, humans i natura. (feixes, edificacions, excrements, petjades, caus, fruits d’arbres, gal·les, itineraris marcats, etc.)
    • Conèixer l’evolució cultural i històrica de les zones de l’itinerari de la sortida.
    • Conèixer la manera de viure de la gent d’un poble d’alta muntanya al llarg del temps.
    • Conèixer el passat històric de Catalunya en el recorregut, el poble, l’església i museu.
    • Gaudir d’una sortida a l’entorn proper amb un mínim d’exigència física.
    • Treball previ a l’escola:
      • El CdA pot facilitar materials per treballar prèviament a l’aula si el centre ho desitja.
    • Durant l’activitat:
      • L’activitat es divideix en tres parts.  La primera és el recorregut a peu de Planoles fins a Dòrria seguint el GR o un dels antics camins de transhumància.  La segona és la visita al poble i l’església de Dòrria. Al migdia es baixarà amb bus fins a Fornells de la muntanya i es durà a terme la visita al museu del pastor.  Un cop acabada l’activitat es retornarà a Planoles amb bus.
      • Recorregut Planoles – Dòrria: https://ca.wikiloc.com/rutes-a-peu/sant-bartomeu-94394004
    • Propostes d’activitats posterior:
      • Buscar recorreguts marcats o no, propers al centre i treballar-los. Destacar-los en un mapa, interconnexió amb altres camins, usos al llarg de la història, punts d’interès, actuació de manteniment, difusió, etc.
      • Els i les pastores avui.
      • Tractament i gestió d’animals abans i ara.
      • Busquem, treballem i ens desplacem per rutes transhumants properes al centre.
      • Sectors econòmics al llarg dels temps. Perquè varien? Els que desapareixen es poden recuperar? Com?
      • Com podem adaptar la transhumància a l’actualitat? En podem treure algun profit? La transhumància del futur.
      • Festes i tradicions catalanes basades en la transhumància.
  • Material que han de dur els alumnes: motxilla, cantimplora, roba adequada a l’època de l’any i calçat còmode. Important portar impermeable encara que les previsions meteorològiques no marquin pluja.
  • Observacions: És necessària una mínima condició física.  El recorregut no està adaptat.  L’activitat pot variar degut a la meteorologia.
  • Variants: Hi ha la possibilitat de dur a terme l’activitat al revés de com ha estat dissenyada.  Al matí començar pel museu del pastor, Dòrria, i a la tarda fer la baixada a peu fins a Planoles.