Fitxa didàctica
- Nivell educatiu recomanat: adaptable a tots els cicles i etapes a partir de primària.
- Matèries principals: medi natural, social i cultural, educació física.
- Durada: tot el dia.
- Tipus d’activitat: fer conèixer la transhumància seguint l’itinerari a peu de Planoles a Dòrria, coneixent un poble d’alta muntanya i visitant el museu del pastor de Fornells de la muntanya.
- Aportació a les competències:
- Àmbit cultura i valors
- Àmbit lingüístic
- Àmbit social (ciències socials)
- Àmbit personal i social
- Àmbit de l’educació física
- Objectius:
- Conèixer els tipus de boscos i principals arbres i arbustos del camí.
- Trobar i veure rastres d’animals, humans i natura. (feixes, edificacions, excrements, petjades, caus, fruits d’arbres, gal·les, itineraris marcats, etc.)
- Conèixer l’evolució cultural i històrica de les zones de l’itinerari de la sortida.
- Conèixer la manera de viure de la gent d’un poble d’alta muntanya al llarg del temps.
- Conèixer el passat històric de Catalunya en el recorregut, el poble, l’església i museu.
- Gaudir d’una sortida a l’entorn proper amb un mínim d’exigència física.
- Descripció de l’activitat:
- Treball previ a l’escola:
- El CdA pot facilitar materials per treballar prèviament a l’aula si el centre ho desitja.
- Durant l’activitat:
- L’activitat es divideix en tres parts. La primera és el recorregut a peu de Planoles fins a Dòrria seguint el GR o un dels antics camins de transhumància. La segona és la visita al poble i l’església de Dòrria. Al migdia es baixarà amb bus fins a Fornells de la muntanya i es durà a terme la visita al museu del pastor. Un cop acabada l’activitat es retornarà a Planoles amb bus.
- Recorregut Planoles – Dòrria: https://ca.wikiloc.com/rutes-a-peu/sant-bartomeu-94394004
- Propostes d’activitats posterior:
- Buscar recorreguts marcats o no, propers al centre i treballar-los. Destacar-los en un mapa, interconnexió amb altres camins, usos al llarg de la història, punts d’interès, actuació de manteniment, difusió, etc.
- Els i les pastores avui.
- Tractament i gestió d’animals abans i ara.
- Busquem, treballem i ens desplacem per rutes transhumants properes al centre.
- Sectors econòmics al llarg dels temps. Perquè varien? Els que desapareixen es poden recuperar? Com?
- Com podem adaptar la transhumància a l’actualitat? En podem treure algun profit? La transhumància del futur.
- Festes i tradicions catalanes basades en la transhumància.
- Treball previ a l’escola:
- Material que han de dur els alumnes: motxilla, cantimplora, roba adequada a l’època de l’any i calçat còmode. Important portar impermeable encara que les previsions meteorològiques no marquin pluja.
- Observacions: És necessària una mínima condició física. El recorregut no està adaptat. L’activitat pot variar degut a la meteorologia.
- Variants: Hi ha la possibilitat de dur a terme l’activitat al revés de com ha estat dissenyada. Al matí començar pel museu del pastor, Dòrria, i a la tarda fer la baixada a peu fins a Planoles.