Fitxa didàctica
- Nivell educatiu: adaptable a tots els cicles i etapes de primària, secundària, batxillerat i cicles.
- Matèries: coneixement del medi natural, social i cultural, educació artística, llatí, grec, cultura clàssica.
- Durada: 1 hora i 30 minuts aprox.
- Tipus d’activitat: Visita comentada a l’exposició permanent de l’Scriptorium de Ripoll i taller de monjo copista.
- Aportacions a les competències:
- Àmbit social (ciències socials)
- Àmbit personal i social.
- Àmbit cultura i valors.
- Àmbit artístic.
- Objectius:
- Conèixer el passat històric en les tècniques d’escriptura, la cal·ligrafia i els tipus de lletra.
- Conèixer la importància dels scriptoriums dels monestirs, fent especial incidència en el de Ripoll.
- Reconèixer i identificar en la iconografia de les obres d’art presents i exposades al Scriptorium els principals referents literaris de la literatura occidental (batxillerat).
- Descripció de l’activitat:
- Treball previ a l’escola:
- A partir d’un power point, l’alumnat s’introdueix en el coneixement del món medieval, el monestir de Ripoll i en la feina dels monjos copistes.
- Activitat durant l’estada:
- Es visita l’exposició permanent de l’scriptorium en la qual s’introdueix als alumnes en l’art de l’escriptura, la vida monàstica i els monjos copistes de l’edat mitjana. Tot seguit es fa un taller, en el qual l’alumnat experimenta amb plomes, canyes i tinta el treball dels monjos copistes. A la part final, els i les alumnes podran elaborar un punt de llibre que s’enduran de record.
- Proposta d’activitat posterior:
- Lettering
- Creació de lletres capitals/caplletres
- Creem el nostre propi scriptorium, tinta, paper, plomes, etc.
- Coneixements actuals provinents dels scriptoriums medievals.
- Personatges rellevants sorgits dels scriptoriums medievals, com Gerbert d’Orlhac.
- Treball previ a l’escola: