Viatge en el temps a la Colònia Güell

En apropar-se el final de curs, el 8 de juny de 2022, les nenes i els nens de 3r de l’Escola El Pont de la Cadena de Molins de Rei han fet un viatge en el temps amb una  gimcana de Descoberta a la Colònia Güell guiada pel servei educatiu Camp d’Aprenentatge de Can Santoi

Al matí, en arribar al parc infantil, davant de la masia modernista de Ca l’Ordal, han plantejat aquest viatge en el temps per a més d’un centenar d’anys enrere, pensant en com hi deurien viure les persones i les necessitats que deurien tenir, similars a les d’ara. Després d’esmorzar s’han distribuït en sis grups acompanyats dels mestres i cada equip amb un plànol del “poble”, tal i com diu la població local, quadern de reptes i una col·lecció d’enganxines. Així ens hem posat en marxa.

Cada grup s’ha anat orientant amb el plànol del poble fins a identificar i ubicar-se en els 12 punts d’interès del recorregut. Els nens i nenes se n’han adonat que les cases són molt diferents a les que ells viuen a Molins de Rei. Han vist moltes ornamentacions amb maó. També cases baixes i amb diferències entre elles. Des de cases de dues plantes amb pati al darrera i eixida al davant per els treballadors, fins a cases que han destacat per les formes personalitzades modernistes com Ca l’Espinal per ser de l’administrador econòmic de la Colònia o Cal Secretari per les funcions administratives de petit ajuntament de santa Coloma de Cervelló. Han descobert la Plaça Joan Güell, lloc social de l’època amb el Teatre Fontova i l’Ateneu unió, ambdós ben conservats. Al centre de la plaça hi presideix el bust del fundador de la Colònia, el mecenes Eusebi Güell. La Colònia Güell es va fundar el 1890 amb motiu de la industrialització tèxtil de fa més d’un centenar d’anys.

Durant el recorregut han anat comentant  moltes altres descobertes, l’antiga escola, amb un pinacle de trencadís, un torre circular i tot el conjunt, inspirat en els castells medievals. També hem vist l’actual biblioteca Joaquim Folguera, antic centre parroquial a on ens consta que es feien activitats similars a les que avui anomenem extraescolars. A tocar de l’antic centre parroquial hi ha l’antic Convent de monges Carmelites, que també ens consta que hi donaven servei de llar d’infants i a persones dependents, com malalts i gent gran.

Han vist el recinte fabril des de fora i l’antiga masia Can Soler de la Torre.

Han estat molt contents perquè el Centre d’interpretació de la Colònia Güell, ha pogut obrir després d’aquests dos anys d’aturada del museu i de l’audiovisual. Hi ha un munt de coses més per descobrir en aquest centre, però el temps que ens ha quedat l’hem dedicat a l’obra més destacada de la Colònia, la Cripta d’Antoni Gaudí.

La Cripta ocuparia un munt de paraules més… i val molt la pena visitar-la. S’han acomiadat al seu interior cantant “El monstre de Banyoles” inspirant-nos en la forma del seu interior.

Tercer del Pont de la Cadena: quins grans descobridors!