Llum entre les escletxes

Els alumnes de 6è C, el darrer grup de l’Escola 25 de setembre de Rubí que ha visitat Les Escletxes del Papiol, han tancat la trilogia i, posant-se en la pell d’un geòleg o geòloga, han decidit investigar a fons aquest fenomen.

Només arribar han sabut diferenciar perfectament els dos materials que es podien distingir a simple vista: un de superior de tonalitat més clara i un d’inferior més vermellós. Per descobrir de quins materials es tractava, han fet un seguit de proves en ambdues roques, com ara comprovar la consistència, la permeabilitat o veure si reaccionava amb àcid clorhídric. Han confirmat que el material superior eren roques calcàries i l’inferior argiles.

A continuació s’han endinsat en 4 escletxes i han mesurat la direcció, l’amplada i la profunditat de cadascuna. Han travessat algunes escletxes realment estretes fent d’espeleòlegs. S’ho han passat d’allò més bé!

Amb totes les dades han pogut deduir com s’havien format Les Escletxes: les calcàries es degraden a causa de l’aigua de pluja, lleugerament àcida, aquest efecte durant milions d’anys hauria provocat que les esquerdes de les calcàries s’anessin fent més grans i profundes fins permetre a l’aigua arribar a les argiles inferiors. Quan les argiles entren en contacte amb l’aigua esdevenen pastoses i degut al seu pendent provoquen que les calcàries llisquin vessant avall fins a formar les Escletxes que veiem avui dia.