La formidable geologia al voltant de Santa Creu d’Olorda

Els alumnes de CTMA de Batxillerat de l’Institut Francesc Ferrer i Guàrdia de Sant Joan Despí van realitzar dimarts 23 d’abril l’itinerari geològic de Santa Creu d’Olorda.

L’itinerari és un recorregut circular amb 6 parades on es posen de manifest fenòmens geològics destacables. Els alumnes investiguen afloraments  de roques metamòrfiques i sedimentàries i posen en pràctica diferents tècniques de camp per interpretar processos d’erosió,  sedimentació i deformació, així com transformacions metamòrfiques.

Com han vingut en transport públic i després caminant des de l’estació de Molins de Rei, el recorregut no ha seguit l’ordre habitual. Han iniciat l’activitat al voltant de la masia de Can Farrés, on han pogut identificar les calcàries  i observar fòssils del paleozoic, concretament crinoïdeus. També  han pogut deduir  la formació d’aqüífers aprofitant el pas per una font.

Han continuat el recorregut fins a un plec amb encavalcament de grans dimensions que il·lustra com actuen les forces de compressió. Més endavant han observat fenòmens de vessant com la formació de solcs per l’acció de l’aigua.

A continuació han accedit a la cova d’or, un conjunt de grutes dins les calcàries on es poden observar fenòmens càrstics i fòssils del Paleozoic.

Finalment en un punt elevat del camí de retorn han fet una última parada per interpretar el paisatge del tram final del Llobregat . Des de aquí han tornat caminant fins a Molins de Rei.

Tot i l’inconvenient de la pluja i el gran recorregut que han fet a peu, han completat una feina magnífica!