Fem un viatge en el temps fins el Triàsic

Divendres 22 d’abril l’alumnat de1r i 2n de batxillerat de l’optativa CTMA de l’Institut Joanot Martorell d’Esplugues de Llobregat ha vingut en transport públic fins a Pallejà per realitzar  una sortida de geologia i estudiar diferents afloraments de roques sedimentaries del Triàsic.

L’activitat està plantejada com un itinerari que consta de 3 parades en diferents afloraments. Amb el material de camp necessari han obtingut dades topogràfiques com les coordenades UTM, l’altitud  i també han calculat la potència dels afloraments fent servir diverses tècniques matemàtiques. També han posat en pràctica com calcular el cabussament dels estrats observats. A més, en cada parada han realitzat una sèrie de proves com identificació d’estructures sedimentàries, examen de la granulometria dels materials, comprovació de la duresa del mineral predominant en la roca per identificar-la i també  prova de la reacció amb  HCl per confirmar la presència de carbonat de calci.

Han confirmat que el primer aflorament correspon a conglomerat amb quarsita i el segon correspon a gres ric en quars. Aquestes dues roques rogenques d’origen continental corresponen a ambients sedimentaris al·luvials. En l’aflorament superior han identificat calcàries i dolomies corresponents al segon estatge del Triàsic que indiquen unes condicions de sedimentació marines. D’aquesta manera han pogut confirmar la transgressió marina que va tenir lloc en aquella època.

Amb totes les dades recollides podran elaborar la columna estratigràfica corresponent.

En el camí de retorn han inspeccionat un antic forn de calç abandonat.

Han completat una feina magnífica aplicant tècniques de camp relacionades amb la geologia.

1. Helena Gallardo

Hem gaudit molt de la sortida, tant les professores com l’alumnat. D’una banda, hem pogut posar en pràctica aspectes que hem fet prèviament a classe, com també aprendre’n de nous. D’altra banda, hem desconnectat de l’aula tot treballant de manera enriquidora i competencial al camp. Pensem que les Ciències de la Terra han de ser vivencials i treballar als afloraments “in situ” és una experiència que tot alumne hauria de practicar en algun moment del curs, ja que és on realment s’aprèn, s’entèn, i es troba el sentit i l’aplicació d’aquestes ciències. Moltes felicitats al professorat del CdA de Can Santoi per la feina i la dedicació i esperem trobar-nos el proper curs!