Aprofitant el Sol

Dimecres 20 de març l’alumnat de sisè de l’Escola Castell Ciuró, els Huayna Picchu i els Montblanc, han vingut a realitzar el projecte El nostre amic el Sol al Camp d’aprenentatge Can Santoi. Han començat identificant els noms dels diferents tipus de radiació que ens envia el Sol i què ens aporten. També han reflexionat sobre l’efecte del color negre i l’efecte hivernacle en relació a l’absorció de la calor.

A continuació s’han dividit en 9 grups i entre tots han participat en els següents tallers: la cuina solar, els col·lectors solars i la producció d’electricitat amb les plaques fotovoltaiques.

Sis grups s’han convertit en cuiners solars per comprovar que la forma parabòlica és la que permet concentrar els raigs del Sol en un únic punt central. Per això han instal·lat dues cuines solars parabòliques i al centre han col·locat una olla de color negre i una altra de color blanc, respectivament. També han après a orientar correctament la cuina per aprofitar al màxim la calor.

Cada 10 minuts han mesurat la temperatura de l’aigua de les olles amb el termòmetre i han vist que en alguns moments ha arribat gairebé als 80 ºC! Han cuinat 8 pomes al forn amb sucre morè i canyella i se les han menjat totes! També han pres consciència de la utilitat d’aquestes cuines tant senzilles per cuinar en llocs amb pocs recursos energètics.

Els tres grups restants han fet d’escalfadors d’aigua i amb uns col·lectors solars (unes capses de fusta ja preparades amb uns aïllants a l’interior i una mànega negra amb aigua a dins) han muntat tres prototips similars, però amb diferent nombre de vidres de cobertora: un sense vidre, un altre amb un vidre i un tercer amb dos vidres. Aquest experiment els ha servit per comprendre que podem aprofitar la calor que ens proporciona el Sol per escalfar aigua i que els vidres són imprescindibles per recrear un efecte hivernacle al col·lector.

Finalment tots han participat al taller de producció d’electricitat amb les plaques fotovoltaiques. I per entendre millor com l’energia lluminosa es pot transformar en un corrent elèctric han construït un petit circuit per veure si la llum era capaç de moure un petit molinet.

Heu treballat de valent, enhorabona i fins ben aviat!