De l’hort a casa

La maleta pedagògica De l’hort a casa consisteix en un recull de materials didàctics adreçats a l’alumnat i al professorat de primària i secundària de Catalunya que es  presenta dins d’una caixa de cartró il·lustrada com si fos  una caixa de fusta amb fruita i verdura.

Objectius:

• Conèixer els principis fonamentals de l’agricultura ecològica basats en el funcionament dels ecosistemes naturals.
  • Donar a conèixer les tècniques pròpies de l’agricultura ecològica sabent triar els cultius i les rotacions que millor s’adaptin al tipus de sòl i al clima.
  • Apreciar la qualitat i les propietats nutritives dels productes procedents de l’hort ecològic.
  • Aprendre a valorar la biodiversitat.
  • Investigar i descobrir la incidència de la nostra manera de viure en els problemes mediambientals. Reflexionar i mostrar una actitud crítica davant d’aquest fet i buscar alternatives.
  • Desenvolupar el sentit de la responsabilitat i el compromís amb la gestió de l’hort.
  • Adquirir l’autonomia necessària per muntar un hort a casa.
  • Recuperar i conservar el coneixement de la cultura de pagès.

Continguts:

• Guia didàctica del professorat. Llibret on hi podeu trobar la justificació d’aquest projecte, els objectius i els continguts curriculars de la maleta pedagògica per a primària i ESO. Així com les orientacions que han de permetre comprendre i treure el màxim partit educatiu a totes les activitats que es proposen.
    • Guia de les espècies d’horta més comuns de Catalunya .Recull de fitxes, realitzades a partir d’entrevistes fetes a avis i àvies d’arreu de Catalunya, que contenen imatges, informació escrita i consells pràctics per a conrear els productes de l’hort. Les fitxes tenen diferents camps com ara: nom, fotografia, sòl, clima, sembra, reg, fertilització, associacions favorables, rotacions, tasques de cultiu, plagues i malalties, propietats nutritives.
    • l’HorTAC. CD-Rom interactiu que s’estructura en tres apartats. El CALAIX d’informació permet al professorat l’accés a un conjunt d’arxius, en format pdf, que contenen els originals dels materials didàctics de la maleta. L’HORT, l’entrada a aquest apartat es realitza a través d’una animació que dóna pas a 13 activitats per aprendre a fer un hort a l’escola. JOCS, 7 propostes que permeten jugar i, alhora, aprendre.
    • Joc de la Bioca. “de col a col avança el caragol”. Joc de preguntes i respostes que té com a objectiu passar una bona estona compartint reflexions al voltant de l’hort ecològic i el respecte pel mediambient. Per aquest motiu els continguts proposats són molt amplis i abasten aspectes relacionats amb el coneixement del calendari de l’hort, la sostenibilitat, el compost o el reciclatge.
    • Dóna la cara. Es tracta d’un joc motriu de persecució que simula les relacions alimentàries que es poden donar en un hort ecològic per comparar-les amb les que es donen en un hort en què es practica l’agricultura intensiva.
    • Dins d’una llavor. Tetraflexàgon. Retallant i plegant el full de paper imprès s’obté un fris de quadrats articulats que permeten veure una seqüència de 4 imatges que representen un cicle natural de la pomera.
    • Experimentem amb el sòl. Conjunt de materials (flascons, ampolles, paper indicador…) necessaris per realitzar experiències que permeten conèixer algunes característiques físiques del sòl del nostre hort.
    • Calendari de l’hort escolar ecològic. Pòster de gran format que compte el calendari de sembra de les fruites i hortalisses més comunes. Inclou, també, un llistat de recomanacions per treballar de manera adequada a l’hort escolar ecològic.
    • Què és l’agricultura ecològica? Aquest llibre dóna a conèixer, amb un llenguatge planer i entenedor, els principis fonamentals de l’agricultura ecològica i com s’obtenen els productes procedents de l’horticultura, la fructicultura, l’apicultura i la ramaderia ecològica.
    • L’hort escolar ecològic. Llibre on hi trobareu les tècniques bàsiques de conreu, el disseny de l’hort, fitxes d’experiments, consells de l’hortolà, activitats de compromís ambiental, una àmplia bibliografia, bibliografia web, blocs, pel·lícules i un llarg etcètera de propostes pensades per ser utilitzades en tots els cursos i les àrees de l’escola.