Els projectes d’aprenentatge i servei comunitari poden tenir formulacions molt diverses segons cada centre educatiu. Es una activitat de caràcter lectiu i avaluable però que no es desenvolupa en una assignatura específica. A 3r i 4t d’ESO acostuma a ocupar una optativa (10 hores d’aula + 10 hores de servei), o part de la ciutadania, l’alternativa a la religió, crèdit de síntesi.
Els programes d’Aprenentatge i Servei Comunitari (ASC) sempre requereixen tres moments diferenciats en els que el treball conjunt entre el professorat i les persones tècniques o voluntàries de l’entitat serà la clau:
- Presa de contacte de l’alumnat amb la necessitat a resoldre. Sessions de sensibilització (a l’aula o en l’entorn) amb l suport dels tècnics o voluntaris de l’entitat
- Definició del servei i disseny del pla de treball per a dur-lo a terme (treball en equips)
- Execució del servei (requereix que els alumnes vagin on s’ha de fe l’activitat en l’horari pactat, pot ser no lectiu o lectiu)
- Reconeixement final: cloenda en la que es fa públic l’assoliment del repte i s’avalua l’activitat.
Documents
Marc legal
- Currículum ESO: DECRET 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria
(Servei comunitari: article 16, pp. 8-6 i disposició addicional 1a, p. 14) - Document marc Servei Comunitari. Departament d’Ensenyament. Octubre 2015
- Preguntes més freqüents.
Per saber-ne més
- Educació i Servei a la comunitat. Josep M. Puig
- L’Aprenentatge servei al món: una visió comparativa. Roser Batlle
- Aprendizaje y servicio. Cuadernos de pedagogia Num 450
- Aprendizaje y Servicio solidario y desarrollo de las competencias basicas . Guías Zerbicas 2
- Aprendizaje y Servicio solidario: un proyecto integrado de aprendizaje. Guías Zerbicas 5
- Avaluacio dels aprenentatges d’aprenentatge i servei. Roser Batlle (coord)
Bibliografia
- 11 ideas clave ¿Cómo realizar un proyecto de aprendizaje servicio? (Josep M. Puig i alt. Editorial Graó)
- Aprenentatge Servei. Educar per a la ciutadania (Josep M. Puig, Roser Batlle, Carme Bosch i Josep Palos. Editorial OCTAEDRO).
- La pràctica solidària com a pedagogia de la ciutadania activa Debats d’Educació/6. (María Nieves Tapia. Ed. Fundació Bofill).
- Experiències d’Aprenentatge Servei (Coord. Xus Marin i Laura Rubio. Editorial OCTAEDRO)