30 DE GENER DIA DE LA PAU

Divendres 30 de gener celebrem el Dia de la Pau i no violència. Davant dels conflictes que ens envolten és un bon moment per reflexionar i utilitzar un recull variat de recursos educatius sobre la Pau i la No-violència pensats per treballar a l’aula.

Fundesplai ens proposa

Quines altres activitats podria fer a l’aula?

0.- NO EM QUEDO MIRANT Unicef

Un procés participatiu i a la mida de cada grup

Les solucions genèriques no solen funcionar; per això és important que cada grup o aula reflexioni i participi per proposar idees pròpies.

Guía de la actividad

Consulta la guia d’activitat

per decidir si l’activitat és idònia per al teu grup o aula.

Empatia

Utilitza els materials inclosos en l’annex

per facilitar-ne el debat i el compromís.

Participación

Dissenyeu el vostre full de ruta

per actuar davant de l’assetjament escolar.

El mural de los derechos

Compartiu la vostra experiència!

Pot ser molt útil per a altres centres educatius #Noemquedomirant

Guia d’activitat

Saber com actuar davant d’una injustícia no és innat. Requereix uns coneixements, competències i actituds que es desenvolupen educativament al llarg de la vida. Part d’elles s’adquireixen a la família, part a l’escola i part depèn de la manera com afrontem les nostres relacions i el nostre desenvolupament personal. Aquesta activitat contribueix a aquest aprenentatge, des d’unes perspectives de col·laboració, protecció i participació.

1.-Guia fem Pau d’UNICEF. Descarrega-te-la

2,-Jocs educatius

  • El joc de les abraçades: els infants caminen per l’aula i, quan sona una música suau, s’abracen amb qui tenen més a prop (treballa empatia i respecte).
  • El semàfor de la pau: targetes verdes (accions bones), grogues (dubtes) i vermelles (conflictes). Els alumnes han de classificar situacions.
  • Role-play de resolució de conflictes: representar petites discussions i buscar solucions pacífiques.

3.-Cançons

4.-Poemes breus

  • “La pau és…” (poemes cooperatius: cada infant escriu una frase)
  • Poemes visuals amb paraules com respecte, amistat, diàleg, ajuda

Exemple curt: La pau és escoltar, la pau és ajudar, la pau és parlar sense cridar.

 5.-Vídeos educatius

  • Curtmetratges animats sobre empatia (com For the Birds de Pixar), curtmetratge per no perdre la perspectiva Carrot Crazy
  • Els vídeos, els documentals, les pel·lícules són recursos magnífics per reflexionar i debatre sobre qualsevol temàtica. Per treballar la violència que s’exerceix en les guerres i com combatre-la, la xerrada de Julia Bacha pot ser una gran opció. Així mateix, existeixen pel·lícules i curtmetratges molt adequats per treballar la pau i la no violència.
    També existeixen petits curtmetratges que mostren la realitat de la guerra:
  • Vídeos curts de UNICEF sobre convivència
  • Contes animats sobre resolució de conflictes (YouTube educatiu)
  • “El llibre sense dibuixos de la pau” (adaptacions escolars, p.e. IE Mare de Déu del Portal de Batea)
  • “La coloma de la pau”
  • “El monstre de colors” (emocions i convivència)
  • “Gandhi” (biografies infantils)
  • Per treballar els conceptes més abstractes com la Pau es pot recórrer als llibres ja que mitjançant il·lustracions i contes adaptats es pot comprendre i es pot reflexionar.
    Un nen és un nen o Els Conqueridors. A partir dels 10 anys Los tambores conté un missatge molt alliçonador, sobretot pels més grans que ja tenen un pensament més abstracte.Un Àngel, probablement, és una història perfecta per defensar la pau. D’altra banda, una biografia per tractar la violència etnocèntrica és Rosa Parks La Lluita contra el racisme.

7.- Situacions d’aprenentatge

a. Construïm la Pau a l’aula
Objectiu: crear normes de convivència positives
Activitat: mural col·lectiu amb compromisos de pau

b. Detectius de la pau
Objectiu: observar comportaments pacífics al pati
Activitat: registrar accions bones i comentar-les

c. El missatge de Gandhi
Objectiu: conèixer la figura de Gandhi
Activitat: conte + debat + dibuix del que és la pau

8.-Altres activitats creatives

  • Dibuixar coloms de la pau
  • Mandales de la pau
  • Escriure cartes amb missatges positius
  • Fer un arbre de la pau amb fulles de bons desitjos
  • Construir un mural de frases cèlebres. Molts autors de diferents disciplines han fet referència a la pau i la no violència com a forma de vida. Així mateix, aquest dia es commemora la mort de Mahatma Gandhi, qui va lluitar tota la seva vida per la no violència.
    Així doncs, a partir d’aquestes famoses frases es poden fer murals, jocs de paraules, jocs de rol, etc. Posa en pràctica la creativitat i dissenya activitats motivadores!
  • A la XTEC hi ha tot un banc de recursos i propostes educatives per treballar la pau durant tot el curs. Hi trobareu recursos i orientacions per al professorat i propostes d’activitats adreçades a tots els nivells educatius.Educació per la PauConvivència positivaComunitat Educativa Restaurativa i Resilient

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Desplaça cap amunt
Ves al contingut