Dues lectures que no deixaran indiferent ningú

Els dos llibres que us presentem tenen un denominador comú: NO deixen indiferent a ningú després de la seva lectura. Ambdós tracten dels límits del compromís social i polític dels adolescents.

EL MUR
Autor: William Sutcliffe
Editorial: Fanbooks
Any d’edició: 2013
Pàgines: 324
ISBN: 978-84-15745-19-8

Sinopsi: En Joshua té tretze anys. Viu amb la seva mare i el seu padrastre a Amaria, un poble aïllat al cim d’un turó, on totes les cases són noves. A la ciutat hi ha un mur molt alt, custodiat per soldats, que només es pot creuar a través d’un lloc de control fortificat. A en Joshua li han dit que més enllà del ciment, hi ha un enemic brutal i implacable, i que la paret és l’únic que els manté a ell i a la seva família fora de perill. Un dia, buscant una pilota perduda, en Joshua ensopega amb un túnel que condueix cap a aquest territori prohibit. Ell sap que no tornarà a tenir  una altra oportunitat de veure el que està més enllà de la paret fins que tingui edat suficient per al servei militar, i la possibilitat de resoldre el misteri és massa temptador per resistir-se. Ha sentit un munt d’històries sobre l’altre costat, però res li ha preparat per al que troba…

Comentari: Relat insòlit i commovedor on, a través dels ulls d’un noi de tretze anys, es retrata la difícil relació entre israelians i palestins. Explica com la dominació, la mentida i la intransigència poden transferir el sentiment d’odi. Ambientada a Cisjordània, el mur al qual fa referència és el mur de seguretat que separa els assentaments jueus dels territoris palestins, un mur físic que ha canviat la vida dels habitants de la zona i que esdevé metàfora del mur que s’aixeca entre en Joshua i la seva família i del mur que cau quan en Joshua descobreix la realitat de com viuen els palestins (presoners de la intolerància dels israelians i dels prejudicis dels propis palestins). És un llibre polièdric i de significat profund molt recomanable per alumnes de segon cicle de secundària obligatòria i Batxillerat. Un llibre que ha estat seleccionat entre el finalistes del 19è Premi Protagonista Jove.

AL SUR DE LA ALAMEDA. DIARIO DE UNA TOMA
Autora: Lola Parra
Il·lustrador: Vicente Reinamontes
Editorial: Ekaré
Any d’edició: 2014
Pàgines: 286
ISBN: 978-84-942081-5-7

Sinopsi: Un pequeño colegio al sur de la Alameda, en la ciudad de Santiago de Chile ha sido ocupado por los estudiantes y desde entonces todo parece haber cambiado: las salas de clase, el patio y hasta los mismos alumnos, que parecen ser otros cuando se ven enfrentados a los desafíos de la movilización estudiantil. Entre ellos, está Nicolás, el mejor portero del equipo de fútbol, que se aburre en las largas asambleas y escribe en su cuaderno un diario de “la toma”. Mientras el colegio está en ebullición, desde la casona vecina, alguien mira.

Comentari: Al sur de la Alamaeda. Diario de una toma és una novel·la il·lustrada que es desenvolupa en els inicis de la revolta estudiantil xilena de 2006 coneguda amb el nom de “revolución pingüina”, quan els estudiants van sortir al carrer protestant contra la Ley de Educación, les desigualtats i contra el lucre que a Xile hi havia amb l’ensenyament. És una història iniciàtica narrada en dos nivells: de text i d’imatge, de manera semblant com ho va fer Brian Selznick amb La invenció d’Hugo Cabret i Meravelles (ambdues de Cruïlla). És un llibre que proposa de manera molt directa el compromís polític i social als adolescents. Ha estat escollit com el millor llibre juvenil publica a l’estat espanyol el 2014.