Tramuntana a la granja!

Pàgines: 120
Nivell: Cicle Inicial i 3r d’Educació Primària

ESTUDI DEL LLIBRE

Temes principals: Estan relacionat amb l’entorn: els animals de granja, els fenòmens meteorològics (el vent)

• Subtemes: Humor
Gènere: novel·la que barrela realitat i fantasia

Resum/Argument:
A Sant Airet del Mig tothom està acostumat a les ventades intenses. Sobretot en Ramon i la Teresa, els pagesos del mas Repòs. Un bon dia, però, una tramuntanada excepcional els agafa desprevinguts i capgira les veus de tots els animals del mas. I us podeu imaginar un gall que lladra, una truja que renilla, un gos que brama o una gallina que miola? En Ramon i la Teresa ben aviat decideixen buscar una solució al problema. I, per fer-ho, recorren al refrany més conegut de Sant Airet: «El que el vent et portarà, més tard ja s’ho endurà». Ara bé les coses no seran tan fàcils com us poden semblar perquè el Ramon tindrà dificultats en vendre algun bestiar al mercat i les escoles que tenien programada una visita al mas no els fa cap gràcia que l’ase cloquegi…

Ambientació:
  • Espai: El poblet de Sant Airet del Mig que podréim situar a la zona de l’Empordà
  • Temps: Actualitat
Personatges: La Teresa i el Ramon, els propietaris del mas Repòs

PROPOSTES D’ACTIVITATS
A les propostes de lectura activa que l’editorial Barcanova ha elaborat sobre aquest llibre hi podem llegir:

“Es tracta d’una narració propera als nens i les nenes, perquè de ben segur que tots coneixen els animals de granja i la majoria d’ells té o ha tingut algun animaló a casa. També és realista i a la vegada imaginativa, ja que els convida a imaginar-se situacions ben divertides. Tanmateix, gràcies a aquesta habilitat tan especial que té en Carles Sala de transmetre els sentiments, sovint tan difícils d’expressar, les nenes i els nens sentiran empatia davant l’angoixa dels dos protagonistes i s’alegraran quan tot se solucioni. Tot i que el relat està escrit en un llenguatge planer, presenta un lèxic molt ric que es complementa amb frases fetes i onomatopeies i que ajudarà els nens i les nenes a ampliar el seu vocabulari del món de la granja i dels vents.”

En aquestes mateixes propostes hi trobareu nombroses activitats per a dur a terme a l’aula. Només voldria afegir que és un relat força complet que et permet treballar molts aspectes, però sobretot destacaria que és una MOLT BONA excusa per a elaborar un projecte documental sobre el coneixement de les feines del camp i de l’entorn rural.

Per tancar aquest apartat de propostes d’activitats cal fer referència a una poesia de Joan Brossa que lliga perfectament amb el contingut de l’obra d’en Carles Sala, es tracta de Carnaval que diu:

L’ocell miola
El gat esbiega
La cabra renilla
El cavall bramula
La vaca bela
El xai lladra
El gos gruny
El porc udola
El llop brama
El ruc bruela
El pollet rauca
La granota parrupa
El colom mugeix
El bou cloqueja
L’oca enraona
L’home escataina
La gallina refila…
Si la igualtat comporta identitat, només som un de sol.

Imagineu-vos aquest text escrit sobre un document d’una PDI en que les paraules es poguessin moure i, a més, cadascun dels sons tingués amagat un so en *.mp3, de manera que l’alumnat pogués relacionar correctament la paraula i el so corresponents a cada animal.

ALTRES ASPECTES A DESTACAR
Aquest llibre d’en Carles Sala va ser guardonat amb el primer premi de la convocatòria 2009 del Premi Barcanova de literatura infantil i juvenil.

“Les il·lustracions [de la Montse Español] són molt riques visualment i reflecteixen vivesa i expressivitat alhora que aporten realisme al relat. Són il·lustracions que atrapen el lector des del primer moment, ja que cada imatge és plena de detalls que ajuden a conèixer millor la vida en una granja.”

Ressenya: Jordi Dolcet (CRP Baix Llobregat-6)