Cinc viatges pel misteri

Pàgines:200

Edat: A partir dels 10 anys

ESTUDI DEL LLIBRE

Temes principals: el misteri i el delicte

Subtemes: relacions intergeneracionals, el turisme, tradicions i llegendes, l’emigració…

Gèneres: Novel·la curta

Sugèneres: Misteri. Policíaca

Resum/argument:

L’Alicia i els seus pares tornen al poble natal d’aquest per a fer-se càrrec d’un restaurant. De moment s’han d’instal·lar a casa de la seva àvia Carme i de la tia Sofia. Aquesta és un personatge singular amb molts amics i familiars escampats per arreu i que sovint requereixen de la seva atenció, fet que l’obliga a viatjar de tant en tant. En aquests viatges l’acompanya l’Alícia la qual descobreix que la seva tia té cops amagats que li fan canviar l’opinió que sobre ella s’havia fet.

L’Alícia es converteix, de la mà de la tia Sofia, en una detectiu que s’haurà d’enfrontar a cinc casos ben estranys: una casa encantada per on, les nits de lluna nova, es passegen ombres estranyes sense deixar cap rastre; unes vacances al mar que es compliquen amb la mort d’un dels passatgers; un viatge a una casa pairal de la muntanya amb el secret d’un laberint i una llegenda negra; la desaparició d’un company de classe en circumstàncies sospitoses, i una reunió en una illa on ningú no resultarà ser el que aparentava.

Ambientació:

• Espai: la Torre (País Valencià), costa de Galícia, mar Mediterrània, Vall de Núria, illa de Lobos (Canàries)
  • Temps: Actualitat

Personatges: els personatges principals de les cinc històries són l’Alícia i la tia Sofia.

PROPOSTA D’ACTIVITATS

La manera de com la tia Sofia resol els diferents enigmes, utilitzant l’observació, la lògica i la deducció fan d’aquest llibre un recurs essencial per a fer adonar als lectors de la importància d’aquestes tècniques i procediments per a conèixer amb més deteniment l’entorn. Per tant, una primera activitat podria ser una descripció ben detallada de l’aula en un moment determinat de la jornada. Caldria recalcar en el fet que la descripció fos el més completa possible. A continuació, es canviaria una o dues coses de lloc, el canvi seria subtil, de manera que els alumnes per a poder-lo  percebre haurien d’aguditzar l’observació.

La temàtica principal és el misteri i les protagonistes són una parella de detectius. Segur que l’alumnat ha llegit alguna altra novel·la de misteri o ha vist una pel·lícula i alguna sèrie de televisió protagonitzada per un detectiu que resolt els casos d’una manera semblant a la tia Sofia i l’Alícia. Se’ls pot demanar que facin una fitxa amb el nom del detectiu protagonista, el delicte o misteri que ha de resoldre, quines són les pistes en les quals es fixa per a resoldre’l i, finalment, com el resolt.

En dues de les històries “Els intrusos de la lluna negra” i “Al cor del laberint” els misteris que la tia Sofia ha de resoldre estan relacionats amb llegendes i tradicions de l’indret on es desenvolupa l’acció i protagonitzades per fantasmes i follets. Catalunya és rica en històries protagonitzades per éssers fantàstics i sobrenaturals, es pot demanar que per grups de quatre facin una cerca d’aquestes històries i les reescriguin per a presentar-les a la resta de l’aula.

Altres activitats que es poden realitzar estan relacionades amb les diferents àrees del currículum: càlcul de distàncies (la tia Sofia i l’Alícia viatgen per diferents indrets de la geografia de l’estat i per la Mediterrània); localització geogràfica dels indrets citats a les diferents narracions; els elements del paisatge (especialment de muntanya a partir de les descripcions que es fan al capítol ambientat al Pirineu català); els jocs de llengua (acròstics, anagrames o palíndroms), etc.

ASPECTES A DESTACAR

Aquest llibre s’estructura en cinc relats (Els intrusos de la lluna negra, El crim perfecte, Al cor del laberint, Un rostre a la finestra i Reunió a l’illa de Lobos) que tenen com a nexe la temàtica (el misteri) i les protagonistes (l’Alicia i la tia Sofia), una parella de detectius que pouen en la tradició literarària de les obres protagonitzades per cèlebres detectius com Sherlock Holmes (personatge creat per Arthur Conan Doyle) o Miss Marple i Hercules Poirot (ambdós personatges creats per Agatha Christie). La revista Faristol ha seleccionat “Cinc viatges pel misteri” com un dels millors llibres publicats l’any 2009.

Ressenya a càrrec de: JORDI DOLCET (CRP Baix Llobregat-6)

1. tatiiana

que guai es aquest conte es molt bunic m'agrada molt ho estic llegint amb la meva classe i es molt misterios!!!