El color de la sorra

DADES TÈCNIQUES

Autor: Elena O’Callaghan i Duch
Il·lustradora: María Jesús Santos Heredero
Editorial: Baula
Any d’edició: 2005
Format: Àlbum il·lustrat
Idioma: català
Pàgines: 40

Nivell: Cicle Inicial i Mitjà de Primària 

ESTUDI DEL LLIBRE
 
Tema principal: Vivència d’un nen saharaui.

  • Subtemes: solidaritat amb el poble saharaui, respecte cap un altre cultura, lluita per la causa.


Resum
L’Abdul·là viu al desert en època de sequera. Pastura els seus ramats i els dibuixa a la sorra junt amb camells, no necessita color perquè la sorra és del color dels seus animals. Quan la seva cabra Nadjama es perd ella torna al corral seguint els seus dibuixos, al menys ell és el que creu. L’avi li explica històries d’abans de la guerra, la que els ha deixat en la pobresa, també li explica de quin color és el mar, els oasis. Però l’Abdul·là no els pot pintar perquè no té colors, a l’escola tampoc, ni paper, ni llapis per dibuixar… Dibuixava a terra, però el vent s’enduia les seves imatges i les seves primeres paraules quan la mestra el va ensenyar a escriure, com deia l’avi, al desert tot és efímer, fugaç… La falta d’aigua fa que els camells morin de set, fa anys no plou. Un bon dia la mestra corre a buscar l’Abdul·là i el duu a l’escola on espera un camió amb unes caixes grans plenes de colors, llapis,  paper, pintures, llibres, quaderns, pinzells i tisores. Els ulls els hi brillen de l’emoció perquè a partir d’ara tindrà on dibuixar i pintar amb tots aquells colors que havia somniat. Però ell continuarà també dibuixant a la sorra per si la Nadjama es perd de camí a casa…

Ambientació:

  • Espai: Poblet del Sàhara
  • Personatges:  L’Abdul·là, un nen saharaui, el nen menciona sovint al seu avi i la mestra.
PROPOSTA D’ACTIVITATS

 
1. Després de la lectura fer reflexions sobre:

  • Per què els dibuixos de l’Abdul·là són sempre del color de la sorra?
  • Quins poden ser els motius per a que hagi de dibuixar i escriure a la sorra amb un pal o fer servir la cendra del braser?
  • És feliç?

2. Potenciar el valor solidari pensant en què li falta a l’Abdul·là… Es farà un llistat de materials que en tenim de sobres nosaltres i ell pot necessitar.
 

ALTRES ASPECTES A DESTACAR
 

Poden preguntar a casa què en saben del Sàhara, buscar noticies actuals per a fer conscients d’altres realitats.
 

Sònia Lloreda. Escola Sant Josep (Sant Vicenç dels Horts)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>