Perfil professional «Lectura i biblioteca escolar»

bibliotecadogc

A la RESOLUCIÓ ENS/1128/2016, de 26 d’abril,  en què es regulen els perfils professionals dels llocs de treball específics en centres educatius públics dependents del Departament d’Ensenyament i i s’estableix el procediment de capacitació professional per ocupar-los s’hi recullen les especificitats que hauria de tenir el perfil professional de la persona que dins del centre coordinés tot allò relacionat amb la lectura i la biblioteca escolar.

En aquesta resolució s’identifica i defineix el lloc de treball, s’hi fa una descripció d’acord amb el perfil professional que es reclama i s’expliquen els requisits necessaris que ha de tenir un docent per ocupar aquest lloc de treball específic.

A continuació es reprodueix el text de l’esmentada resolució que fa referència al perfil «Lectura i biblioteca escolar».

1. Identificació del lloc de treball

1.1 Cossos docents del lloc:

• Cos de mestres; cos de catedràtics d’ensenyament secundari; cos de professors d’ensenyament secundari.

1.2 Especialitats docents del lloc:

• Totes les especialitats docents.

1.3 Tipus de centres:

• Escoles.
  • Instituts escola.
  • Instituts.
2. Descripció del lloc de treball docent específic amb perfil professional

2.1 Missió.

• Consolidar l’enfocament didàctic de la lectura com a eix transversal del currículum en el centre educatiu i coordinar l’ús de la biblioteca, d’acord amb el projecte educatiu de centre.

2.2. Funcions docents específiques del lloc de treball.

• Impartir docència fent ús d’estratègies didàctiques que potenciïn la lectura com a instrument d’aprenentatge.
  • Vetllar per la coherència metodològica en l’aprenentatge inicial de la lectura (educació infantil i cicle inicial de primària).
  • Impulsar i coordinar el Pla de lectura de centre (PLEC).
  • Assessorar el professorat en la selecció de materials i en les estratègies didàctiques que afavoreixin l’aprenentatge a través de la lectura.
  • Coordinar la biblioteca escolar, i promoure activitats que fomentin el gust per la lectura.
3 Requisits del professorat per ocupar el lloc de treball específic

3.1. Requisit general:

• Personal funcionari de carrera: Ser titular de l’especialitat docent del lloc de treball (per oposició o per adquisició de noves especialitats) o tenir-la reconeguda (per habilitació específica o per titulació).
  • Personal funcionari interí: Tenir reconeguda l’especialitat docent a la borsa de treball.

3.2. Requisits addicionals del perfil professional del lloc de treball:

Aquest perfil s’acredita mitjançant el compliment d’un dels requisits següents:

• Títol de grau de mestre amb les mencions següents: biblioteca escolar; biblioteca escolar i animació a la lectura.
  • Un mínim de 80 hores de formació a través dels màsters, postgraus, menció, o altra formació reconeguda pel Departament d’Ensenyament de les publicades al Portal de Centre d’acord amb l’apartat 3 de l’annex 2.
  • Haver participat un mínim de dos cursos en un programa d’innovació educativa en lectura i biblioteca dels que figuren a la relació publicada al Portal de Centre d’acord amb l’apartat 3 de l’annex 2.
  • Haver estat responsable d’una biblioteca escolar orientada a desenvolupar activitats d’impuls de la lectura o haver coordinat un pla de lectura un mínim de 2 cursos escolars. La certificació de la direcció del centre que acrediti aquest fet ha d’incorporar la descripció dels projectes, propostes didàctiques, experiències i treballs d’acord amb el model publicat al Portal de Centre.