Orientacions per a l’anàlisi de llibres de literatura infantil i juvenil

Gemma Lluch és una de les persones que més ha treballat en el camp de fixar criteris de selecció de llibres infantils i juvenils.

De manera general els criteris de selecció que ens proposa es basen en:

  • L’edat del lector. En funció de l’edat i els trets definitoris, les propostes de llibres varien segons temàtica i tipologia.
  • Els paratextos i altres elements materials. Són els recursos del llibre com a objecte: la coberta, la contracoberta, les guardes, la tipografia, els espais en blanc, els marges, l’enquadernació, el format, les informacions que es donen al pròleg, a la contracoberta, a les solapes, si hi ha notes al peu de pàgina, les característiques del títol i dels capítols…
  • Els criteris específics per a relats, obres de teatre, poesia, imatges, llibres de coneixements i llibres per a nadons. Criteris que es basen en l’anàlisi del text, la imatge, el llenguatge, l’estructura, el ritme, l’argument, el tema i el missatge, els personatges, la veu o punt de vista (qui explica la història, el narrador), l’origen (d’on ve la història –adaptació, d’autor, de la narrativa oral…-), el temps i l’espai, les relacions intertextuals…
Al seu bloc ens presenta quatre entrades que fan referència a aquest darrer punt dels criteris específics:
  1. Una guia per a l’anàlisi de relats
  2. Una guia per a l’anàlisi de poemes
  3. Un guia per a l’anàlisi de teatre
  4. Una guia per a l’anàlisi de la il·lustració
Així mateix cal fer esment que els integrants del Seminari de biblioteques escolars del Garraf, va elaborar unes fitxes per a la selecció de llibres de literatura infantil i juvenil, a partir de l’obra de la Gemma Lluch Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes (ja comentada a Biblioreport) i els materials del curs telemàtic El gust per llegir des de la biblioteca escolar:
En el marc del seminari de coordinadors de cicle mitjà del Pla de Formació de Zona del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6 es va dur a terme una anàlisi dels criteris de selecció de les lectures prescriptives dels centres de la demarcació. Podeu llegir-ho als materials corresponents a la segona sessió de La promoció de la lectura a cicle mitjà.

      Deixa un comentari

      L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

      XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>