Gemma Lluch és una de les persones que més ha treballat en el camp de fixar criteris de selecció de llibres infantils i juvenils.
De manera general els criteris de selecció que ens proposa es basen en:
- L’edat del lector. En funció de l’edat i els trets definitoris, les propostes de llibres varien segons temàtica i tipologia.
- Els paratextos i altres elements materials. Són els recursos del llibre com a objecte: la coberta, la contracoberta, les guardes, la tipografia, els espais en blanc, els marges, l’enquadernació, el format, les informacions que es donen al pròleg, a la contracoberta, a les solapes, si hi ha notes al peu de pàgina, les característiques del títol i dels capítols…
- Els criteris específics per a relats, obres de teatre, poesia, imatges, llibres de coneixements i llibres per a nadons. Criteris que es basen en l’anàlisi del text, la imatge, el llenguatge, l’estructura, el ritme, l’argument, el tema i el missatge, els personatges, la veu o punt de vista (qui explica la història, el narrador), l’origen (d’on ve la història –adaptació, d’autor, de la narrativa oral…-), el temps i l’espai, les relacions intertextuals…
Al seu bloc ens presenta quatre entrades que fan referència a aquest darrer punt dels criteris específics:
- Una guia per a l’anàlisi de relats
- Una guia per a l’anàlisi de poemes
- Un guia per a l’anàlisi de teatre
- Una guia per a l’anàlisi de la il·lustració
Així mateix cal fer esment que els integrants del Seminari de biblioteques escolars del Garraf, va elaborar unes fitxes per a la selecció de llibres de literatura infantil i juvenil, a partir de l’obra de la Gemma Lluch Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes (ja comentada a Biblioreport) i els materials del curs telemàtic El gust per llegir des de la biblioteca escolar:
- Fitxa per valorar llibres de relats.
- Fitxa per valorar llibres il·lustrats.
- Fitxa per valorar llibres de poesia.
- Fitxa per valorar llibres de teatre.
- Fitxa per valorar còmics i novel·la gràfica.
- Fitxa per valorar llibres de coneixements.
En el marc del seminari de coordinadors de cicle mitjà del Pla de Formació de Zona del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6 es va dur a terme una anàlisi dels criteris de selecció de les lectures prescriptives dels centres de la demarcació. Podeu llegir-ho als materials corresponents a la segona sessió de La promoció de la lectura a cicle mitjà.
L’últim enllaç titulat La promoció de la lectura a cicle mitjà no està operatiu
Hola Mònica. Gràcies per l’observació. Podries dir-me si el document correcte és el que he enllaçat?
Moltes gràcies
Jaume Benet