Documentació, conclusions i propostes de les 5es Jornades de Biblioteques Escolars

Els dies 5 i 6 de març, a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona es van celebrar les 5es Jornades de Biblioteques Escolars. Al meu entendre va ser una trobada d’un nivell qualitatiu molt elevat. Les conferències, els documents presentats, la taula rodona sobre xarxes de suport a la biblioteca escolar i, sobretot, les experiències centrades en el desplegament de la biblioteca escolar 2.0 i la competència informacional, ens mostraren que la feina que s’ha fet en el camp de les biblioteques escolars els darrers anys no té res a envejar a altres iniciatives (espanyoles) que en el mateix camp tenen més difusió (serà la llengua o…?). Al contrari, comentant-ho amb alguns dels assistents, crec que vàrem presentar una manera de fer i d’actuar inclusiva, una manera de treballar que ens va permetre concloure que, malgrat que hi ha feina per fer, la que s’ha fet va per bon camí.

Anem per parts i expliquem de què es va parlar que se’ns va presentar:
a) Es varen dictar dues conferències:
  • Inés Miret (Consultora especialitzada en lectura, llibres i biblioteques des de Neturity) a la conferència inicial va presentar l’estudi Bibliotecas escolares. Dinámicas 2005-2011, Una anàlisi molt completa de la situació de les biblioteques escolars a nivell estatal. La seva presentació va ser feta a manera de reflexió, aportant uns arguments sobre els quals cal aturar-se per reflexionar.
  • Laura Borràs (Professora de la Universitat de Barcelona i directora de la Institució de les Lletres Catalanes) feu la conferència de cloenda de les Jornades. Amb el títol El plaer de la lectura, avui, demà i sempre! ens explicà que significa llegir avui tenint en compte la metamorfosi que ha sofert la lectura.
b) Es presentaren tres documents d’una vàlua excepcional i de gran utilitat per a les biblioteques escolars:
  • Inmaculada Vellosillo (Professora Titular de la Facultad de Ciencias de la documentación de la Universidad Computense de Madrid) presentà Una eina per a l’avaluació de la biblioteca: biblioteques escolars entre interrogants. Un document de referència per permet fer una autoavaluació de la biblioteca escolar des de tots els àmbits.
  • Cecília Lladó (Coordinadora del Programa de biblioteca escolar “puntedu” del Departament d’Ensenyament) presentà les Directrius i estàndards per a les biblioteques dels centres educatius de Catalunya. Document llargament esperat que ha d’esdevenir la referència de tota acció que es faci des de les biblioteques escolars catalanes.
  • Anna Blasco (Centre de Recursos Pedagògics de Sarrià-Sant Gervasi i Coordinadora del Grup de treball “La biblioteca escolar 2.0″) presentà el document Biblioteca escolar 2.0 un espai web que planteja amb claredat i de manera molt ben estructurada aquelles qüestions bàsiques que sorgeixen en el moment d’abordar el vessant 2.0 de la biblioteca escolar.

c) La taula rodona sobre les xarxes de suport a les biblioteques escolars ens mostrà la preocupació que hi ha arreu del territori per tal de treballar conjuntament pel bé dels centres que malgrat les dificultats han decidit tirar endavant un projecte de biblioteca. Tots, biblioteques públiques, ajuntaments, centres de recursos pedagògics, associacions de mestres, entitats com el Col·legi de Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de Catalunya i institucions com algunes universitats van explicar el seu model d’intervenció.

  • Jordi Dolcet (CRP Baix Llobregat-6. Xarxa de CRP: Banc de Recursos: La lectura font de plaer i de coneixement) explicà la feina que es feia des dels 75 CRP del Departament d’Ensenyament per a donar suport a les biblioteques dels centres educatius de Catalunya, i ho exemplificà a partir de la presentació del Banc de Recursos: La lectura font de plaer i de coneixement, un repositori de recursos per a treballar la lectura des dels diferents vessants.
  • Encarna Isanda (Biblioteca Artur Martorell i Xarxa de Biblioteques Escolars de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona) explicà com des de la Biblioteca Artur Martorell es dóna suport a les biblioteques escolars de la ciutat de Barcelona)
  • Dolors Madeo (Coordinadora del programa de biblioteques escolars de l’Ajuntament de Girona) mostrà quines accions es feien des de l’ajuntament de Girona i les biblioteques municipals per a donar suport a les biblioteques escolars de la ciutat de Girona.
  • Pau Raga (Responsable de la Biblioteca de l’Associació de Mestres Rosa Sensat), presentà el projecte “Punt de lectura”.
  • Marta Roig (Bibliotecària independent i coordinadora del projecte Bdpuntedu) presentà el projecte Bdpuntedu, d’impuls a les biblioteques que són al tercer any del “puntedu” mitjançant la intervenció d’un bibliotecari professional.
  • M. Teresa Solanellas (CRP del Segrià. Referent territorial de les biblioteques escolars i coordinadora de la Xarxa de Biblioteques Escolars de les terres de Lleida) presenta la xarxa que coordina i el projecte comú de lectura “El petit príncep”.
  • Àlex Cossials (Coordinador tècnic del programa Lecxit de la Fundació Jaume Bofill) coordinà la taula.

d) Les experiències (totes de gran qualitat) que es van presentar es van agrupar en dos blocs, en el primer es van explicar quatre experiències (dues de primària i dues de secundària) que tenien nexe el treball de la competència informacional a l’aula. Les altres quatre (també dues de primària i dues de secundària) feien referència a la biblioteca escolar 2.0. En aquest apartat cal destacar la feina feta pel grup Bibliomèdia en la feina de cerca i selecció d’aquestes experiències. A manera d’introducció, la Montserrat Batallé (Escola la Farigola de Vallcarca, Barcelona) i la Dolors Bundó (Escola Cossetània, Vilanova i la Geltrú) van fer unes reflexions i propostes del grup Bibliomèdia al voltant de la biblioteca escolar i la competència informacional i presentaren l’espai Biblioteca escolar: experiències i recursos per a la competència informacional, elaborat conjuntament amb c-info_aula.

  • SOS: ensenyeu-me a navegar. Mònica Badia (Coordinadora de la biblioteca de l’Escola Mare de Déu del Remei d’Alcover)
  • Abans de navegar, cal prepar-los!. Xon Bover (Directora de l’Escola l’Esculapi de l’Escala i responsable de biblioteca)
  • Bibliotasca. Una proposta didàctica competencial. Jordi Badiella (Responsable del programa “puntedu” a l’Escola El Cim de Terrassa)
  • Desenvolupar un programa de competència informacional amb la biblioteca. Glòria Durban (Responsable de la biblioteca de l’Escola dels Jesuïtes del Clot de Barcelona)
  • La BE 2.0: una finestra oberta al món. Anna Badia (Responsable fins al 2012 de la biblioteca de l’Escola Estalella i Graells. Actualment assessora de L’Impuls de la lectura. Autora dels blocs BibliotecaViva i Biblio-classes)
  • Fent camí cap a la biblioteca 2.0. Mònica Ricart (Coordinadora de la biblioteca de l’Escola Rosa Oriol Anguera de Lliçà d’Amunt)
  • Nou rumb per a la biblioteca escolar: la biblioxarxa 2.0 de l’INS la Roca. Isabel Toro (Responsable de la biblioteca de l’Institut La Roca de La Roca del Vallès)
  • BiblioTIC: projecte de biblioteca 2.0 del col·legi Sant Andreu de Badalona. Albert Correa (Mestre, bibliotecari i coordinador TIC al Col·legi Sant Andreu de Badalona)

Per acabar no voldria deixar de fer referència a la conferència Actuacions de l’Impuls a la lectura, a càrrec d’Imma Canal (Coordinadora de l’impuls a la lectura del Departament d’Ensenyament), en la presentació de la qual en Pere Mayans (Responsable del Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics del Departament d’Ensenyament) va fer una afirmació que bona part dels assistents i, sobretot, els que treballem en els serveis educatius del Departament d’Ensenyament, varem fer nostra: “les biblioteques escolars i l’impuls a la lectura comparteixen de les mateixes bases teòriques”. Aquí queda.

 
 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>