Autor: José García Guerrero
Editorial: TREA
Data: 2010
Col·lecció: Biblioteconomía y administración cultural, 223
ISBN: 978-84-9704-517-9
Aquesta obra de José García Guerrero té un objectiu molt clar i que és oferir una forma de fer que permeti una òptima articulació de les accions en l’àmbit escolar i la seva vinculació a les responsabilitats de coordinadors de lectura, encarregats de la biblioteca escolar i professorat.
El llibre s’estructura en quatre parts.
1) A la primera s’aborda el paper de la biblioteca escolar en el desenvolupament del projecte educatiu i en especial de les pràctiques de lectura, escriptura i habilitats intel·lectuals, a més de reivindicar la seva necessària estabilitat en un context educatiu dinàmic i complex. S’aposta per una biblioteca escolar com a recurs aglutinador per fer de la lectura i de l’educació documental una tasca de compromís des de totes les àrees i per tot el professorat.
2) A la segona part es proposa un model perquè través d’un model el centre educatiu articuli la planificació de les actuacions al voltant de la lectura i utilització de la biblioteca. Es tracta d’un model basat en divuit components bàsics d’intervenció:
- Coneixement situat (diagnosi).
- Definició dels objectius.
- Política i temps de lectura.
- Documents de treball.
- Itinerari de lectura i selecció de llibres i altres recursos documentals.
- Tasques tècniques i organitzatives.
- Serveis de biblioteca.
- Circulació i difusió de la informació.
- Seccions documentals d’aula.
- Formació bàsica d’usuaris de biblioteca.
- Aprendre a investigar i informar-se.
- Projectes de treball aula-biblioteca escolar.
- Suport de la biblioteca a programes i projectes.
- Atenció a la diversitat i compensació educativa.
- Implicació de les famílies.
- Accions de col·laboració.
- Formació del professorat.
- Sostenibilitat de les intervencions (avaluació).
Cadascun d’aquests components s’explica seguint un mateix esquema:
- Característiques que defineixen el component.
- Responsables principals de la seva implementació i quota de participació.
- Relació dels senyals d’avenç (indicadors).
- Contribució del component a les competències bàsiques de l’alumnat i a les competències professionals del docent.
3) La tercera part inclou una bibliografia general i una selecció de recursos de suport i referències bibliogràfiques classificades per components. La finalitat d’aquest corpus de llibres i altres materials és disposar d’una documentació específica accessible que ajudi al desenvolupament de les intervencions.
4) La quarta part inclou un seguit de documents complementaris, on destaquen exemples de planificacions per components i un qüestionari general l’aplicació en els centres ha de facilitar l’autoregulació i el seguiment de les intervencions en lectura i biblioteca.
En conseqüència, es proposa un marc d’actuació que, indefectiblement, ha de comportar un gir estratègic per a l’organització escolar en la manera d’abordar les intervencions relacionades amb la lectura i la utilització de les biblioteques escolars. Es tracta de definir un marc d’actuació perquè en els centres educatius es dugui a terme una acció responsable i determinada per una política de lectura apropiada per a alumnat i el professorat.