En aquest espai es recullen les experiències d’Aprenentatge Servei portades a terme a Sant Vicenç dels Horts.
Us recomanem començar pel visionat del vídeo de presentació, per poder consultar després la documentació que s’ha anat generant.
L’Aprenentatge i Servei a Sant Vicenç dels Horts from reporteducacio on Vimeo.
L’Aprenentatge Servei són activitats educatives que combinen processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat on els participants aprenen tot treballant en necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo.
L’Aprenentatge Servei són activitats educatives que combinen processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat on els participants aprenen tot treballant en necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo.
No són accions voluntàries esporàdiques, tampoc són estrictament activitats de voluntariat, i tampoc és només una activitat de treball de camp, sinó que són activitats o projectes que combinen de forma intencional l’aprenentatge a través de l’experiència i l’acció de servei a la comunitat . Aquestes activitats ajuden al desenvolupament de competències per a la vida en tant que basen l’aprenentatge en l’acció, en l’aplicació de coneixements, en la reflexió i la responsabilitat social. D’altra banda, es posa èmfasi en la dimensió ètica de les activitats educatives, fet que les converteix en una bona eina per a l’ educació en valors fonamentada en la vivència i l’experiència. Per tant les activitats i/o projectes d’aprenentatge servei són un forma d’educar per a la ciutadania a partir de la participació, implicació i contribució en la millora de la qualitat del nostre entorn i de la societat en general.
Perquè una pràctica educativa sigui aprenentatge servei, hauria de complir alguns requisits bàsics com ara: que hi hagi aprenentatge, que es faci un servei , que s’estructuri en forma de projecte en què col•laborin diferents agents, entitats o col•lectius, que hi hagi participació dels implicats en totes les seves fases i que hi hagi reflexió sobre el procés i sobre els resultats.
Metodològicament s’ha de ressaltar que els projectes parteixen i actuen sobre necessitats reals o percebudes de l’entorn, que tenen una intencionalitat pedagògica i de servei des del començament, que es basen en la col•laboració entre entitats que dissenyen i desenvolupen el projecte, i que es treballa de forma cooperativa.
En aquesta secció de reporteducació teniu a l’abast un repertori de pràctiques educatives d’Aprenentatge Servei (vegeu taula inferior endreçada per títols) que corresponen a centres de la demarcació del Servei Educatiu Baix Llobregat-6.
Així mateix, per disposar d’informació complementària podeu visitar el web del Centre Promotor d’Aprenentatge Servei de Catalunya on hi podreu trobar moltes altres experiències.
Comunicació presentada al 1r Congrés de Pràctiques Educatives Innovadores al Baix Llobregat | ||
Aprendizaje Servicio (ApS). Educación y compromiso cívico
Autors: Josep M. Puig (coord.), , Roser Batlle, Carme Bosch, Maribel de la Cerda, Teresa Climent, Mònica Gijón, Mariona Graell, Xus Martín, Álex Muñoz, Josep Palos, Laura Rubio, Jaume Trilla
Sèrie: Acción comunitaria y socioeducativa
Editorial Graó. Col·lecció: Crítica y Fundamentos
Pàgines: 168
ISBN: 978-84-7827-766-7
Retroenllaç: Tweets that mention Pràctiques educatives d’Aprenentatge Servei -- Topsy.com