En una entrada del mes de novembre, en aquest mateix blog, ens fèiem ressò de la iniciativa Biblio(r)evolució: Repensem els usos de la biblioteca escolar de la Fundació Bofill, una crida que es fa amb la intenció de repensar el paper de la biblioteca escolar i imaginar, de forma col·lectiva, projectes senzills i concrets que obrin fórmules innovadores de donar resposta a les funcions pròpies de la biblioteca (la formació literària i la promoció de la lectura, el desenvolupament d’habilitats informacionals i el suport a la recerca) però, alhora, també impulsin i viabilitzin el potencial d’una biblioteca escolar viva i activa quan s’orienta a donar suport de processos de transformació educativa dels centres.
El projecte consistia en la selecció de 30 projectes de centre, que ja han estat escollits, que tenen com a objectiu repensar els usos de la seva biblioteca escolar a partir d’una o vàries dimensions:
- agent de revolució educativa,
- agent d’equitat, participació i cohesionador de la comunitat educativa,
- agent dinamitzador cultural del centre,
- laboratori per promoure i liderar un centre lector,
- agent d’impuls i participació activa a la cultura digital.
Per ajudar als centres en el procés creatiu i col·laboratiu s’ha publicat la guia pràctica de la Crida: «Com cocrear nous usos de la biblioteca escolar?», de la qual són autores la Marta Roig i l’Anna Juan. La guia, que servirà de base en el procés d’acompanyament als centres seleccionats, està oberta a totes aquelles escoles i instituts que estiguin interessats a repensar la seva biblioteca escolar i no van estar seleccionats.
| Descarregueu la guia |
La guia s’implementa en tres blocs de contingut clau:
- Marc conceptual.
- Orientacions metodològiques.
- Proposta d’activitats que han d’ajudar al centre a escollir l’itinerari propi de treball.
S’ha d’agrair que des de la Biblio(r)evolució es comparteixin tots els materials que es generen, així, a banda de la guia s’han compartit els materials de la formació que es van utilitzar en el taller “Benvinguts/es a la Biblio(r)evolució” del dia 3 de març d’enguany: