El Departament d’Educació ha creat un nou apartat al portal XTEC amb orientacions per atendre i acompanyar les emocions de l’alumnat en el retorn als centres.
Objectius de les orientacions
- Planificar una estratègia en el retorn dels alumnes al centre educatiu i a totes les activitats en les que estan acompanyats per adults.
- Crear espais de trobada, dinàmiques i rituals per celebrar el retrobament.
- Identificar l’alumnat amb necessitat d’especial acompanyament.
- Atendre les necessitats emocionals dels alumnes en procés de dol.
- Saber escoltar i recollir les preguntes, inquietuds i silencis dels infants i joves.
- Crear equips de referents entre l’alumnat i dinamitzar els grups de suport entre iguals.
- Planificar les reunions amb les famílies.
Elements de reflexió
- Identificar ràpidament necessitats relacionades amb el dol. Millorar la mirada. Factors de risc.
- Presència. Disposar de relació. Ser referent emocional.
- Saber derivar. I tenir a qui derivar.
- Organitzar el retorn en equip. Repartir tasques.
- Preparar els espais.
- El docent també pot estar en dol.
- Cal que els alumnes tinguin un referent. Una persona amb qui tenen el vincle i s’hi relacionen.
- Hi ha diverses intervencions: en el moment de crisi, més endavant. Caldria fer un cribratge per detectar els que seran de més risc.
- Fonamental estar en sintonia. Que es senti entès.
- Quin tipus d’acompanyament es podrà oferir als alumnes?
- Hem de vetllar per la contratransferència a través. Treball personal dels docents.
- Acceptar les limitacions, reconèixer fins on podem arribar.