DADES DEL CENTRE
Nom del centre: Escola Cinta Curto
Adreça: C/ Juan Sebastian Elcano, 23-29
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977 588831
Adreça electrònica: e3008912@xtec.cat
Servei Territorial: Terres de l’Ebre
BREU RESUM DE LA PRÀCTICA
La pràctica que presentem és la feina que hem realitzat tota l’escola de la competència aprendre a aprendre emprant la rúbrica com a eina d’avaluació per a la millora de les capacitats i competències del nostre alumnat, dels docents i de tota la comunitat educativa.
S’emmarca dintre del treball que estem fent al voltant de l’avaluació com a estratègia d’aprenentatge, sota el guiatge de la Xarxa de Competències Bàsiques i de la Dra. Neus Sanmartí.
Hem compartit els objectius i els criteris d’avaluació de la tasca amb l’alumnat que, en finalitzar-la, s’ha avaluat i/o coavaluat perquè tenim com a objectiu aconseguir que aquest sigui cada cop més autònom en relació al seu aprenentatge i entenem que és més important avaluar si l’alumnat anticipa adequadament què ha de fer i pensar en realitzar una activitat, que no pas avaluar si la fa bé.
ÀMBITS D’ACTUACIÓ
Centre
Educació infantil / Educació primària
Currículum / Gestió i organització
ÀREES. MATÈRIES. MÒDULS
Inter/Metadisciplinari
CAPACITATS / COMPETÈNCIES
En treballar la Competència d’aprendre a aprendre es desenvolupa també la Competència d’autonomia i iniciativa personal i, en major o menor grau, la resta de capacitats i competències.
CAPACITATS
Ser i actuar de forma autònoma
- Acceptar positivament les pròpies característiques, tant capacitats com limitacions personals.
- Tenir confiança i seguretat en els propis progressos.
- Mostrar una actitud optimista, esforç i iniciativa per anar resolent situacions de dificultat.
Pensar i comunicar
- Verbalitzar els processos i els resultats, evocant l’experiència realitzada i valorant les aportacions dels altres.
- Comparar, ordenar i classificar objectes i materials, establint relacions qualitatives i quantitatives per reconèixer patrons, verbalitzar regularitats i fer anticipacions.
- Participar i fer escolta activa en situacions habituals de comunicació.
Descobrir i tenir iniciativa
- Mostrar curiositat i iniciativa per la descoberta, per fer-se preguntes, cercar informació de diferents fonts, compartir-la amb els companys i companyes de classe i organitzar-la en els diferents models.
- Experimentar accions que provoquen canvis en objectes i materials, fent anticipacions i comparant els resultats
Conviure i habitar el món
- Mostrar sentiment de pertànyer al grup i compromís de participar en projectes compartits.
COMPETÈNCIES
Competències comunicatives
- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, naturals i tecnològics.
- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar.
- Utilitzar convencions cartogràfiques, matemàtiques i científiques i saber interpretar-les.
Competències metodològiques
- Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d’investigació.
- Utilitzar habilitats de planificació de treball.
- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.
- Utilitzar l’avaluació per a l’autoregulació de l’aprenentatge.
Competències personals
- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn.
- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.
- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa…) que afavoreixen les relacions interpersonals.
Competències específiques
- Conèixer i comprendre el context natural, social i tecnològic on està immers.
- Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn.
- Identificar un problema, ubicar-lo i analitzar-ne les causes i les conseqüències i el rol dels seus protagonistes, valorar les alternatives al problema i fer-ne una proposta pròpia que es pugui dur a la pràctica.
- Valorar la democràcia com a forma de convivència i de govern que permet exercir i respectar els drets i deures individuals i col·lectius.
- Participar en la vida col·lectiva de la classe, l’escola i la localitat posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions intrapersonals i interpersonals.
- Actuar en el marc de projectes col·lectius per resoldre problemes i millorar la vida de la comunitat i per promoure una vida saludable.
DESCRIPCIÓ DE LA BONA PRÀCTICA
Curs acadèmic. Curs 2011/2012.
Punt de partida. Forma part de la cultura avaluativa del centre creuar els resultats de l’avaluació interna i de l’externa, reflexionar-hi, elaborar propostes de millora i consensuar-les amb el claustre per a dur-les a la pràctica. Aquesta és una de les funcions assignades a l’Equip impulsor, integrat per la directora, la cap d’estudis, la coordinadora LIC, la coordinadora de parvulari i un representant de cicle mitjà.
Aquest curs hem prioritzat, entre d’altres, el treball de la rúbrica docent per avaluar els projectes que realitzem a tots els nivells, des d’infantil a primària; ens ha servit per unificar les dimensions a treballar, els criteris de realització i els de resultats.
Objectius.
- Incloure l’alumnat de pràctiques de Grau de mestre en processos avaluatius de centre i compartir les eines utilitzades.
- Avaluar la dimensió expressió oral de la competència lingüística mitjançant una rúbrica per tal de consensuar, a nivell de centre, criteris d’avaluació en els projectes globalitzats i/o interdisciplinaris de caire competencial.
- Compartir els objectius i els criteris d’avaluació amb l’alumnat, sistematitzant l’ús d’esquemes, mapes conceptuals, rúbriques…, per tal de promoure l’autoavaluació i coavaluació, afavorint així la competència d’aprendre a aprendre i la d’autonomia personal.
- Implementar, aquest curs i a tots els cicles, la rúbrica com a eina d’avaluació formativa de l’alumnat, iniciant el seu ús en l’àmbit dels projectes.
- Reflectir, als informes per a les famílies, el treball competencial que s’està fent a les aules mitjançant la revisió dels criteris d’avaluació i indicadors utilitzats actualment, perquè reconeguin en què poden ajudar llurs fills i filles.
Desenvolupament de l’experiència. L’organització que hem seguit ha estat marcada per una estructura cíclica: l’equip impulsor ha estat l’encarregat de coordinar el desenvolupament del treball i d’impulsar-lo en el si dels cicles i del claustre de forma que el flux es retroalimenta periòdicament. Dintre d’aquest circuit s’inclou el treball amb l’alumnat i amb les famílies, que és tasca dels tutors/es.
Treball competencial. Com una estratègia metodològica competencial, realitzem projectes des de P-3 a 6è, ambdós inclosos. Treballem dos mestres amb el grup-classe, un n’és el tutor i l’altre el docent referent del nivell. A Primària s’utilitzen 3h/set.
El treball que fem se centra, principalment, en el treball col·laboratiu.
Es comparteixen els objectius: els alumnes discuteixen sobre el que han de pensar i/o fer per resoldre una tasca (mitjançant una base d’orientació, mapa conceptual, esquema, resum…). Aquests acords sempre cal avaluar-los/regular-los molt bé perquè són la base per continuar aprenent i són el que l’alumne ha de fer seu per a ser capaç de transferir-los a altres situacions/problemes semblants. S’han d’utilitzar freqüentment i s’han de revisar davant les noves dificultats detectades i s’han d’anar millorant. Realitzen l’activitat i després avaluen el seu treball, d’acord amb els criteris prèviament pactats mitjançant la rúbrica.
Temporització. El curs escolar 2011-2012. A Primària 3h/set.
Recursos humans i materials.
- Recursos humans:
- Equip impulsor
- Els docents de l’escola
- Les famílies del grup pilot de P5
- Recursos materials:
- Ordinadors, Internet, canó de projecció, càmeres de fotos, càmeres de vídeo, PDi, eines 2.0
- Material fungible
- Dossiers de treball elaborats per l’alumnat
- Rúbriques
- Moodle de la Xarxa de Cb
- Documents del Departament d’Ensenyament
- Fons de la biblioteca escolar/municipal
Valoració i conclusions. El treball es valora positivament. Es destaquen els següents aspectes:
- L’augment de la motivació de l’alumnat
- L’autoregulació del seu aprenentatge
- La implicació de les famílies
- La coherència del treball docent
- Les pràctiques compartides
- Implica una bona organització de centre i una optimització important de la gestió dels recursos.
Documentació complementària.
- RÚBRICA PROJECTES http://www.slideshare.net/jordi26/rubrica-projectes
- RÚBRICA GRAUShttp://www.slideshare.net/jordi26/rbrica-grau
- RÚBRICA EXPRESSIÓ ORAL http://www.slideshare.net/jordi26/rubrica-docent-expressiooral1
- RÚBRICA PROJECTES EDUCACIÓ INFANTIL
- https://picasaweb.google.com/lh/photo/J9nbD9_t_IGBvyvT-7fOcdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink
- PROJECTE ELS PINGÜINS http://escolaccurto.blogspot.com.es/2012/03/p-4-projecte-els-pinguins.html
- VÍDEO: COMPARTIR OBJECTIUS http://www.youtube.com/watch?v=w4TYVkJOYlw
- VÍDEO: AUTOAVALUACIÓ I COAVALUACIÓ http://www.youtube.com/watch?v=2_t3IyanuqY&feature=youtu.be
Aspectes innovadors.
- Compartir objectius amb l’alumnat, no només com a transmissió sinó també com a coelecció dintre dels projectes.
- Concreció de les evidències: ús d’eines 2.0
- Aprenentatge avaluatiu col·laboratiu
- Treball amb les famílies sobre els nous instruments i procediments avaluatius
- Elaborar rúbriques amb l’alumnat de pràctiques de grau de mestre.
Eficiència.
- Investigació en l’acció
- Enriquiment docent
- Seguretat en el treball
- Formació, reflexió i millora
Criteris d’avaluació.
- Elaborar una rúbrica per a l’autoavaluació de l’alumnat de grau de mestre.
- Avaluar l’expressió oral de l’alumnat en les exposicions fetes a projectes, mitjançant la rúbrica docent elaborada.
- Sistematitzar el compartir objectius i criteris d’avaluació amb l’alumnat.
- Utilitzar, a tots els cicles, en l’àmbit dels projectes, la rúbrica d’autoavaluació i coavaluació de l’alumnat.
- Elaborar un nou model d’informes a les famílies que reflecteixi els criteris d’avaluació.
Indicadors
- Grau d’implementació de les rúbriques
- Valoració dels docents
- Valoració de l’alumnat
- Grau d’implicació de les famílies
- Nivell d’assoliment de la competència d’aprendre a aprendre
AUTORIA DE L’EXPERIÈNCIA
Coordinació: Mª Teresa Garcia Vizcarro.
Professorat implicat: Teresa Vizcarro i Gianni, Rosa Mª Iniesta i Barberà, Mª Teresa Garcia i Vizcarro, Manuela Curto i Vilanova i Jordi Cabanes i Altadill.
Tot el claustre.
CONTACTE
Nom i cognoms: Teresa Vizcarro i Gianni
Telèfon: 977 58 88 31
Unitat: Escola Cinta Curto
RESUM PER ACCEDIR A LA FITXA
Títol: Ens avaluem per millorar
Centre: Escola Cinta Curto.
Població: Tortosa.
Àmbit d’actuació: Centre. Educació Infantil i Educació Primària. Currículum/Gestió i organització.
Breu descripció. La pràctica que us presentem és la feina que hem realitzat tota l’escola en l’elaboració i ús de la rúbrica com a eina d’avaluació per a la millora de les capacitats i competències del nostre alumnat i de tota la comunitat educativa.