Matèries virtuals

Centres petits, currículums grans: matèries virtuals

DADES DEL CENTRE

Nom del centre: Institut Blanca d´Anjou
Adreça: Adreça Av. Sant Jordi, 1
Codi postal: 43519
Localitat: El Perelló
Telèfon: 977490410
Adreça electrònica: e3007211@xtec.cat
Servei Territorial: Terres de l’Ebre

BREU RESUM DE LA PRÀCTICA

Donades les circumstàncies del nostre institut, com a centre petit, l´alumnat ens demanava unes matèries del currículum de batxillerat que per falta de professorat i hores no podíem oferir. Va ser aleshores quan pensarem que una possible solució era matricular aquest alumnat en una o dos matèries pel IOC ( Institut Obert de Catalunya).

Així, vam potenciar aquesta mesura mitjançant l´orientació acadèmica, facilitant els tràmits de matriculació per part del personal del centre i fent una atenció individualitzada a l´alumnat, de manera que se´ls ofereix una tutorització en la major part d´ aquestes assignatures virtuals.

ÀMBITS D’ACTUACIÓ

Aula/Centre
Batxillerat
Currículum / Gestió i organització

ÀREES. MATÈRIES. MÒDULS

Matèries de modalitat de batxillerat

CAPACITATS / COMPETÈNCIES

Aprendre a aprendre i competència digital.

DESCRIPCIÓ DE LA BONA PRÀCTICA

Curs acadèmic. Curs 2011/2012.

Punt de partida. L´oferta de matèries de modalitat en el currículum de batxillerat

Objectius. Augmentar el currículum de batxillerat del nostre alumnat.

Desenvolupament de l’experiència. Aquesta pràctica s´inicia al curs 2009-2010, quan es adonem que no podem atendre totes les matèries de modalitat que el nostre alumnat ens demana. És a partir d´aquesta situació quan ens plantegem complementar el currículum de les matèries presencials amb matèries que es poden cursar de manera virtual a través del Institut Obert de Catalunya (IOC).

En un principi, les famílies i l´alumnat mostraven reticències, donat que suposava un model diferent; era un ensenyament a distància. Malgrat que era un model nou, les famílies i l´alumnat el van acceptar, i els resultats obtinguts, en aquest primer curs, van ser satisfactoris però millorables. És llavors quan des de l´institut ens plantegem millorar aquesta iniciativa i incloure-la com un acord de centre.

El següent curs 2011-2012, ja tot l´alumnat de 1r i 2n de batxillerat tenia assimilat que podia escollir matèries de modalitat, que no se realitzaren presencialment en el centre, sino a través del IOC. Nosaltres, com a Equip Directiu i amb l’experiència de l´any anterior, vam veure que calia actuar de tres maneres:

1-Gestionar l´espai ( facilitant un aula amb ordenadors)
2-Acompanyar a l´alumnat en la gestió de la matriculació des de secretaria.
3-Tutoritzar la major part de les matèries setmanalment. Per facilitar l´ús i la metodologia en l´entorn virtual..

Treball competencial.

1-Integració de coneixements:

  • Promouen l’ús de les TIC i els mitjans audiovisuals en tasques adients de forma integrada, com un bon recurs en la gestió del coneixement i en els processos d’ensenyament i d’aprenentatge.
  • S’usen varietat de recursos.

2-Funcionalitat dels aprenentatges:

  • Connecten amb els interessos de l’alumnat.

3-Autonomia personal:

  • Es facilita que l’alumnat treballi de forma autònoma i amb responsabilitat.
  • Es presenten tasques en diferents graus de complexitat.
  • Es respecten els diferents ritmes d’aprenentatge de l’alumnat.
  • S’ajuda l’alumnat a reflexionar sobre el que fa, ho raoni i ho comuniqui.
  • Es pretén que l’alumnat, en algun moment, prengui decisions sobre què i com aprendre
  • Es promou que l’alumnat desenvolupi habilitats d’esforç, treball, estudi.
  • Es permet que l’alumnat doni respostes obertes, plantejant dubtes per anar reelaborant el coneixement, i sigui conscient que està aprenent.
  • Es pretén que l’alumnat treballi en situacions en què es pugui aplicar amb eficàcia allò que s’aprèn, que transfereixi els seus aprenentatges a l’anàlisi i la resolució de noves situacions, posant en pràctica els valors i les normes de convivència.
  • Es fa que l’alumnat complementi el treball individual i el treball cooperatiu, facilitant que els companys i companyes s’ajudin entre si i es gestioni el treball en grup de forma cooperativa
  • Es promouen estratègies per a l’avaluació dels aprenentatges que tinguin en compte la gestió de l’error a través de l’autoregulació.

Temporització. Cursos 2010/2011 i 2011/2012

Recursos humans i materials:

  • Aula amb 6 ordenadors amb la connectivitat corresponent.
  • Secretaria del centre per la tramitació de matrícules.
  • Hores de professorat.

Valoració i conclusions. Després de dos cursos aplicant aquest model, s´han obtingut els següetns resultats: més d´un 70 % de matéries aprovades per part de l´alumnat; moltes d´elles en qualificacions superiors a 8.

També hem constatat satisfacció per part de l´alumnat i de les seves famílies, tan es així que algunes ens han manifestat que la matrícula dels seus fills al centre ha estat per l´aplicació de la pràctica que estem exposant. Estalvi en hores de professorat, 40 hores setmanals aproximadament. Per tant, creiem que és un bon model que caldria aplicar, extrapolar i probablement ampliar, en aquest moments de contenció de despeses.

Aspectes innovadors. Aspectes innovadors Model mixte d´ensenyament a distància i presencial en educació secundària i post obligatòria.

Eficiència. Optimització de recursos humans i econòmics.

Criteris d’avaluació. Satisfacció de alumnat i famílies i resultats acadèmics.

AUTORIA DE L’EXPERIÈNCIA

Coordinació: Raúl Hurtado i Jordi Cervera.

Professorat implicat: Cristina Lliso, Cinta Provinciale, Jordi Cervera, Carme Cornet i Núria González.

CONTACTE

Nom i cognoms: Jordi Cervera García
Telèfon: 977490410
Unitat: Institut Blanca d´Anjou, Serveis Territorials d´Ensenyament del Baix Ebre

RESUM PER ACCEDIR A LA FITXA

Títol: Títol Centres petits, currículums grans: matèries virtuals.
Centre: Institut Blanca d´Anjou.
Població: El Perelló.
Àmbit d’actuació: Batxillerat.
Breu descripció. Donades les circumstàncies del nostre institut, com a centre petit, l´alumnat ens demanava unes matèries del currículum de batxillerat que per falta de professorat i hores no podíem oferir. Va ser aleshores quan pensarem que una possible solució era matricular aquest alumnat en una o dos matèries pel IOC ( Institut Obert de Catalunya)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>