Cerca guiada: “La Lluna”

Adreça electrònica: e3004256@xtec.cat
Servei Territorial: Terres de l’Ebre

BREU RESUM DE LA PRÀCTICA

Activitat de cerca guiada sobre la lluna dirigida a l’alumnat de cicle superior. Pretén desenvolupar totes aquelles habilitats implicades en la cerca, tractament i comunicació de la informació, utilitzant la xarxa com a suport i com a element essencial per informar-se, aprendre i comunicar

ÀMBITS D’ACTUACIÓ

Curs. 1r.Cicle Superior/Educació primària/.

L’ensenyament amb què l’activitat està relacionada és Educació Primària.

Currículum.

ÀREES. MATÈRIES. MÒDULS

Llengua Catalana.
Coneixement del Medi.

CAPACITATS / COMPETÈNCIES

Contribució d’aquesta activitat al desenvolupament de les competències bàsiques:

• Cb.1 Competència comunicativa lingüística.
  • Cb.2 Tractament de la informació i competència digital.
  • Cb.5 Competència d’aprendre a aprendre.
  • Cb.6 Competència d’autonomia i iniciativa personal.
  • Cb.7 Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.

DESCRIPCIÓ DE LA BONA PRÀCTICA

Curs acadèmic. Curs 2011/2012.

Punt de partida.  A partir de la formació rebuda al centre, la redacció del PLEC i la necessitat de formar l’alumnat en la competència informacional, ens ha portat a plantejar-nos tot un seguit d’activitats.
Un dels tres eixos que el conformen el PLEC, és, l’aprendre a llegir, entès com aquell “Conjunt de coneixements teòrics i habilitats i destreses pràctiques que capaciten la persona que les posseeix per localitzar, avaluar, usar i comunicar la informació de forma efectiva.” (currículum de primària).

Objectius.

• Determinar quina informació es necessita.
  • Seleccionar els recursos que millor s’ajustin a la necessitat d’informació reconeguda.
  • Comparar informació de dues webs diferents.
  • Ordenar i classificar la informació seleccionada.
  • Comunicar correctament la nova informació elaborada:
    • Presentar documents clars i ben estructurats ( murals).
  • Reconèixer i citar adequadament les fonts d’informació utilitzades.

Desenvolupament de l’experiència.

L’activitat pretén desenvolupar la competència en el tractament de la informació incorporant habilitats, que van des de l’ accés a la informació fins a la seva comunicació.

La pràctica es desenvolupa en la cerca, tractament i comunicació de la informació obtinguda.

A partir del dossier que s’entregarà als alumnes, hauran de:

• Cercar la informació basant-se en el què necessiten saber i per a què ho volen.
  • Seleccionar el format i les fonts d’informació necessàries.
  • Recollir la informació rebuda, identificant i seleccionant la rellevant de la que no ho és.
  • Tractar la informació i transformant-la en coneixement per poder comunicar-la.

Treball competencial. Aquesta pràctica porta una metodologia d’autonomia personal i treball cooperatiu.
Es pretén en l’alumne arribi desenvolupar el domini de destreses relacionades amb l’ús de les TIC per fer una cerca guiada de la informació que se’ls demana. Organitzar, relacionar, analitzar, sintetitzar i comunicar la informació cercada.

Es facilita que l’alumnat treballi de forma autònoma i responsable. Se l’ajuda a reflexionar sobre el que fa, ho raoni i ho comuniqui.

Afavoreix que l’alumnat complementi el treball individual i el treball cooperatiu, i el resultat final es gestioni en grup de forma cooperativa.

Temporització. 4/5 sessions d’un hora.

Recursos humans i materials. Tutors de Cicle Superior. Ordinadors portàtils del centre.

Valoració i conclusions. La valoració és positiva ja que s’han assolit els objectius marcats i l’alumnat es mostra molt motivat a l’hora de realitzar l’activitat.

Documentació complementària.

• Dossier de l’activitat (disponible a la part inferior d’aquesta pàgina en forma de pdf).
  • A la xarxa dins del bloc de cicle superior (http://superiorferreries.blogspot.com.es/) podeu trobar informació sobre el dossier i un recull de fotografies de l’activitat.

Aspectes innovadors. Cerca i tractament de la informació amb recursos TIC.

Eficiència. L’evolució en el coneixement de l’eina de cerca específica de cada tipus de recurs informatiu i en el domini de les noves tecnologies.

Criteris d’avaluació.

• Utilizar la xarxa per a obtenir informació.
  • Aprendre a cercar una informació en dues fonts diferents.
  • Interpretar i reelaborar la informació obtinguda.
  • Dissenyar i realitzar un suport visual (mural) per a transmetre a la informació obtinguda.
  • Respectar els drets d’imatge citant les fonts de les imatges utilitzades.

AUTORIA DE L’EXPERIÈNCIA

Coordinació: Coordinadora de la biblioteca i la tutora i tutor de cinquè de primària.

Professorat implicat: M Carme Audí, Mª José Giné i Alons Navarro.

CONTACTE

Nom i cognoms: Mª José Giné Millan
Telèfon: 977 50 32 99
Unitat: Servei Educatiu de Baix Ebre

RESUM PER ACCEDIR A LA FITXA

Títol: Cerca guiada “la lluna”.
Centre: Escola Ferreries.
Població: Tortosa.
Àmbit d’actuació: Cicle superior / Coneixement del medi/ Primària.
Breu descripció. Activitat sobre la lluna basada en la competència informacional. Està dirigida als alumnes de cicle superior i pretén desenvolupar en l’alumnat habilitats , que van des de l’accés de la informació fins a la seva transmissió, tot usant diferents suports, incloent-hi la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació com a element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se.

Materials consultats:

• “Currículum de primària” de la Generalitat de Catalunya, Departament d’Educació.
  • Durban Roca, G. i Blasco Olivares,A. “Competència informacional a l’aula” (BCN) Dossiers Rosa Sensat. 2011