II Jornada de Memòria Democràtica al Camp de Tarragona “Memòria i Pau”

Aquest dissabte 25 d’abril de 2026, vam celebrar a Cambrils la II Jornada de Memòria Democràtica del Camp de Tarragona a l’antic edifici de La Salle de Cambrils amb el tema central de “Memòria i Pau”.

Aquesta jornada, dirigida a docents de diversos nivells educatius (Primària, Secundària, Universitat) però oberta a tot aquell públic interessat, va donar veu a historiadors, memorialistes i docents que van ser convidats a reflexionar sobre la importància de la Memòria Democràtica a través de diverses aportacions acadèmiques i experiències d’aula distribuïdes al llarg del dia.

Va obrir la jornada la Cécile Barbeito Thonon, membre de l’Escola de Cultura la Pau (UAB), amb una intervenció titulada “Estratègies per aprendre la pau enmig de la polarització i la guerra”.

Tot seguit, vam gaudir de la taula de diàleg “Memòria i Pau: estat de la qüestió i reptes” en la qual Montserrat Coll Larrosa (INS Tarragona -Tarragona-), Gerard Carceller Barrabeig (INS Joan Puig i Ferreter -La Selva del Camp-), Jordina Font Borràs (COL Cardenal Vidal i Barraquer -Cambrils-), i Elisenda Gil Núñez (ESC Marià Fortuny -Reus-), van compartir experiències i coneixements sobre la Memòria i l’Educació i van debatre sobre com es parla i com es poden afrontar temes memorialistes avui.

La taula la va moderar l’Anna Pastor Roldan, historiadora.

Per tancar la sessió del matí, Núria Ballester Valveny, directora del Museu Pau Casals, ens va explicar l’equipament i tota l’oferta pedagògica i didàctica d’aquest centre amb la seva intervenció “Música i valors: el projecte educatiu del Museu Pau Casals”. Des de l’escola de música, ens van regalar un concert de violoncel interpretant “El cant dels ocells”

A la tarda, els assistents vam gaudir de la descoberta de l’antic edifici de La Salle de Cambrils, una edificació de caràcter neogòtic que va jugar un paper clau tant en l’educació dels cambrilencs i cambrilenques com en el període de la guerra civil espanyola

Per concloure l’acte, vam descobrira la ruta “Espais de Memòria Democràtica a Cambrils” de la mà d’en Gerard Martí Estrada (Director del Museu d’Història de Cambrils), que ens va acompanyar per diversos espais memorialístics de la població.

Aquesta jornada de Memòria Democràtica, vol posar en valor la Memòria Democràtica del Camp de Tarragona (Alt Camp, Baix Camp, Conca de Barberà, Priorat i Tarragonès) i, de l’altra, crear un espai en què patrimoni i història dialoguin pedagògicament des de l’òptica de la memòria.

La jornada no hagués pogut tirar endavant sense el lideratge del CRP del Tarragonès i la gestió i acompanyament de totes les entitats implicades.

Volem agrair especialment al col·legi Cardenal Vidal i Barraquer, a l’Ajuntament de Cambrils i al Museu d’Història de Cambrils la seva col·laboració, sense ells aquest dia no hagués estat possible

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Desplaça cap amunt
Ves al contingut