XVI Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials

Els dies 7, 8 i 9 de febrer de 2019 es celebren les XVI Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials, a la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. És una molt bona oportunitat per compartir experiències i posar en relació la pràctica i la teoria, la universitat i les aules. Activitat reconeguda pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, com a formació del professorat, amb 20 hores.

El període d’inscripció finalitza el 31 de gener de 2019 (places limitades). És molt important seguir de manera adequada el procés.d’inscripció: http://jornades.uab.cat/dcs/content/inscripcions

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ

La inscripció quedarà formalitzada amb el pagament corresponent. Recorda enviar un comprovant al correu 16jornades.rdcs.uab@gmail.com

ES48 0182 6035 4202 0161 0323 (entitat: BBVA)
Quota: 50 € (25€ per estudiants o aturats)
Concepte: XVI JORNADES – COGNOM, NOM

Més informació a: http://jornades.uab.cat/dcs/

Dijous 7 (16:00 – 20:00)

• 15:30-16:00 Entrega dels materials
  • 16:00-16:30 Inauguració
  • 16:30-18:00 Conferència inaugural a càrrec de Catherine Duquette
  • 18:00-18:30 Pausa-Cafè
  • 18:30-20:00 Comunicacions. Experiències i recerques en E.I, E.P i ESO

Divendres 8 (9:00 – 19.30)

• 9:00-10:30 Comunicacions. Recerques i experiències en Formació del Professorat
  • 10:30-11:00 Pausa-Cafè
  • 11:00-12:30 Conferència a càrrec de Jordi Nomen
  • 12:30:14:00 Comunicacions. Recerques i experiències en Professorat en Actiu
  • 16:00-17:30 Conferència a càrrec de Sonia Miranda
  • 17:30-18:00 Pausa-Cafè
  • 18:00-19:30 Comunicacions. Experiències i recerques en EI, EP i ESO

Dissabte 19 (9.30 – 14.00)

• 9:30-11:00 “Les investigacions de GREDICS”
  • 11:00-11:30 Pausa-Cafè
  • 11:30-13:00 Taula Rodona sobre les aportacions de Josep Fontana al camp de l’educació i la didàctica de les ciències socials
  • 13:30-14:00 Presentació de les conclusions i clausura de les jornades

* Entrega de certificats

RESUM:

7, 8 i 9 de febrer de 2019
El futur comença ara mateix.
L’ensenyament de les ciències socials per interpretar el món i actuar socialment

En les passades jornades ens plantejàvem quin futur volíem construir, quina ciutadania educar i quin professorat formar. Des de la Didàctica de les Ciències Socials entenem que el futur ha de tenir un paper predominant en el dia a dia de les aules; però quan comença aquest futur?
Ni lluny ni remot, el futur comença ara, en cada acció i cada decisió individual i col·lectiva que prenem. L’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials és fonamental per a la formació d’una ciutadania crítica, responsable i activa, capaç d’entendre els problemes i reptes del món en el que vivim per tal de posicionar-s’hi i actuar-hi socialment.
En un món de canvis ràpids, de desigualtats creixents, de gran impacte de les xarxes, les imatges i els relats dels mitjans, de desafiaments socials i ambientals urgents, alumnat i professorat de les diferents etapes educatives hem d’enfrontar junts els reptes per a la construcció d’un futur on tothom hi tingui cabuda. Però quines eines tenim per a fer-ho? Quin paper hi podem jugar, des de les aules? Perquè no sigui només un discurs utòpic i allunyat de les realitats educatives més palpables, les jornades d’enguany es plantegen sobre quatre eixos bàsics:
1. Llegir el món: què veig, què penso, què em pregunto? Enfront de la post- veritat i les mentides, el pensament crític i la literacitat crítica.
2. Quins projectes? Quins problemes? Quines qüestions socialment vives? El treball amb problemes com a metodologia o com a continguts de les ciències socials: entre l’estudi de cas i el treball de problemes socials rellevants.
3. L’estudi de la societat des de les emocions. Territori, identitat i convivència; relats i contra relats de l’odi; emoció i racionalitat en el poder, el feixisme i la utopia.
4. La història, la geografia i les ciències socials com a projecte social. Consciència històrica, consciència geogràfica, consciència ciutadana crítica i ciutadania global per a una societat més democràtica i més solidària. Volem retre un petit homenatge a Josep Fontana, que defensava la història com a projecte social i entenia la consciència històrica com a imprescindible en el desenvolupament del pensament crític i la capacitat de transformació de la realitat.
Usant les seves paraules, “si podem ajudar els nostres alumnes a suscitar consciència crítica, a estimular els ciutadans per tal que pensin pel seu compte i es malfiïn de tots aquells que pretenguin mobilitzar-los sobre la base de sentiments, creences i prejudicis, i no sobre les de la raó, caldria admetre que aquest ofici nostre val realment la pena”.

Comitè Organitzador de les XVI Jornades de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials

Unitat Departamental de Didàctica de les Ciències Socials – GREDICS.
Facultat de Ciències de l’Educació. UAB.
Edifici G-5. 08193, Bellaterra-Cerdanyola del Vallès (Barcelona).