Explotació didàctica. La meva escola el nostre entorn

El pòster ambiental que teniu a les mans és fruit del treball que, a partir de l’any 2009, ve desenvolupant la Taula de Debat educatiu de l’Escala (TDE-E). Aquesta Taula reuneix els responsables de les escoles del municipi, el tècnic d’Educació de l’ajuntament i el Servei educatiu de la zona per traçar i coordinar diferents actuacions educatives, amb l’objectiu de:

“Millorar el treball en xarxa entre els centres del municipi, desenvolupant projectes

pedagògics comuns i sostenibles en cadascuna de les seves fases”

Una de les actuacions dutes a terme ha estat el disseny del pòster ambiental “La meva escola, el nostre entorn”, atès que totes les escoles del municipi estan molt sensibilitzades amb aquesta temàtica i realitzen nombroses actuacions.

Amb l’edició d’aquest pòster es vol fer un pas més en la tasca de reflexió dels centres envers la problemàtica ambiental per tal d’unificar criteris, sortir de les aules i donar-ho a conèixer a les famílies i entorn. Per tant, aquest material vol arribar als infants, famílies, professorat i a l’Administració.

Aquesta intencionalitat també s’ha intentat reflectir en l’estil d’il·lustració del pòster, podent arribar a visualitzar tres nivells de detalls, dels més evidents i coneguts als més subtils. Tot en un joc visual que vol ser un zoom a un procés de reciclatge que va des de l’acció de tirar i classificar les deixalles al seu lloc, a la reflexió de la necessitat de consumir, reduir, reutilitzar. En definitiva, pretén apropar-se al concepte de les 3R.

Així doncs, el pòster intenta plantejar, de manera amena i interrogativa, un seguit d’informacions per tal de dur el lector a qüestionar les seves accions, compromisos i comportaments ambientals.

Accés al Préstec

S’il·lustren 40 comportaments ambientals que venen acompanyats d’una Guia que detalla cadascuna de les accions que desenvolupen els pictogrames, amb un apartat de [+info] que obre la porta a una gran quantitat de recursos didàctics per treballar el tema.

Acceptem el repte de millorar aquests hàbits. Ben segur que tots en sortirem beneficiats; famílies, escoles, administracions i medi ambient, tant de l’entorn més proper com del més llunyà.

Fer-ho no és responsabilitat dels altres, depèn de la nostra manera de sentir, de ser, d’escollir el futur que volem.

Aquest recurs va adreçat a l’alumnat de Llars d’infants, infantil, primària i secundària. Els materials que es troben al web contemplen diferents possibilitats de treball, lectura, interpretació i observació. El seu plantejament és del tot transversal i interdisciplinari, i permet treballar les diferents àrees curriculars des d’un punt de vista competencial.

Nota: S’han editat 2000 unitats del pòster ambiental que es repartiran a les famílies de l’Escala (TdE-E). El Setmanari Empordà realitzarà un segon tiratge de 8000 exemplars per encartar dins del diari i formar part del suplement “Diàlegs d’educació”. Aquest fet ens ha dut a introduir un codi QR per tal de poder visualitzar i disposar d’informació més detallada del treball del pòster per part dels centres.

Recull de premsa: