PFZ Alt Camp. Detecció de necessitats de formació. Curs 2022-23

La formació permanent del professorat és un recurs del sistema educatiu que contribueix a l’assoliment dels objectius de millora dels centres i del professorat.  Aquesta formació ha de contribuir a la millora dels resultats i dels processos educatius de l’alumnat mitjançant l’enfortiment de les competències professionals del professorat i serveix per confegir el Pla de Formació de Zona.

El Departament d’Educació ha establert un conjunt d’objectius de formació permanent que tenen com a objectiu donar resposta a les necessitats de formació dels centres educatius i dels docents.

Aquests objectius seran prioritzats, complementats o adaptats a cada territori d’acord amb les seves característiques específiques. Cada PFZ estableix els seus objectius específics.

Com participar-hi?

El professorat participa en els PFZ a través del procés de detecció de necessitats i de la seva representació en la Comissió del PFZ.

Els equips directius dels centres reben un correu amb un formulari per fer les propostes de formació per als seus centres (formació en centre), que pot fer fer extensiu a la resta del professorat del claustre. Els docents, especialistes en alguna temàtica específica, poden fer propostes de formació adreçades a la resta de docents de la zona (formació individual). Les propostes, tant individuals com de centres, s’han de fer arribar al CRP abans del 17 de maig mitjançant aquest formulari.

Una vegada les demandes formatives han estat recollides per la Comissió, aquesta elabora una proposta de formació que, un cop aprovada, es fa pública perquè el professorat s’hi inscrigui.

Quines són les modalitats formatives?

 

FORMACIÓ EN CENTRE

 FORMACIÓ PER A CENTRE

 

 FORMACIÓ INDIVIDUAL

Formació individual per al professorat de diversos centres. Inclouen seminaris, cursos, tallers i grups de treball.

  • Assessorament
  • Formació interna de centre (FIC)
  • Taller a centre
  • Visita formativa a centre – Material per a organitzar i gestionar la proposta formativa de Visita a centre
  • Seminaris de coordinació
  • Curs / seminari d’equips de centre
  • Taller d’equips de centre
  • Taller
  • Curs
  • Seminari
  • Grup de treball
  • Conferència, cicle de conferències, taula rodona, trobada pedagògica, intercanvi d’experiències, jornades (mínim 5 hores) i cicles de conferències

Podeu consultar els detalls i els requisits de les diferents modalitats de la formació en aquest enllaç.

Les temàtiques de formació prioritzades pel Departament són: (Curs 2021-22)

  • Competències professionals docents
  • Inducció a la docència
  • Centres educatius en línia
  • Cultura digital
  • Nous contextos i recursos per al desenvolupament professional
  • Aprenentatge competencial
  • Educació inclusiva
  • Perspectiva de gènere
  • Educació per a la sostenibilitat
  • Evidències d’impacte (avaluació)

    Qüestions a considerar abans de fer les propostes:

    Investigadors, científics, professors, divulgadors, etc., fa temps que denuncien l’emergència de formacions sense fonament científic que han aconseguit instal·lar-se en els cursos de formació del professorat. En aquest enllaç trobareu un recull (amb informació complementària) d’algunes de les formacions considerades pseudocientífiques, o de “fomament dubtós” i un llistat de llocs web  dedicats a informar sobre la pseudociència i a evitar la intoxicació de l’opinió pública i la propagació del fals coneixement.

    Entre les formacions que apareixen citades sense fonament científic, o de “fomament dubtós”, apareixen aquestes:

    Coaching, mindfulness, intel·ligències múltiples, estils d’aprenentatge, kinesiología, pedagogia sistémica, constel·lacions familiars, gestalt, pedagogia Waldorf, bioneuroemoció etc.

    És una exigència del professorat mantenir una actitud escèptica i crítica davant de pràctiques o teories que no mostrin evidències comprovables, que es guien per modes pseudocientífiques que busquen més convertir-se en marques de diferenciació en el mercat educatiu que el benestar i l’aprenentatge crític del nostre alumnat.


    El món educatiu viu en l’actualitat un autèntic allau de propostes per millorar la qualitat dels processos d’ensenyament i aprenentatge, el rendiment escolar, el benestar emocional de l’alumnat i fins i tot el seu èxit futur. Els docents estem exposats a aquesta pluja constant que fomenta, i fins i tot de vegades exigeix, canvis més o menys profunds en els mètodes, recursos, orientacions, organització escolar, etc. En general a totes les propostes s’assimila canvi amb innovació i, paral·lelament, canvi amb millora de la qualitat educativa. No obstant això, això no sempre és cert. No tot canvi és beneficiós o, al menys, no més beneficiós que el que ja veníem fent.