Scriptorium

• Nivell educatiu: adaptable a tots els cicles i etapes de primària, secundària, batxillerat i cicles.
  • Matèries: coneixement del medi natural, social i cultural, educació artística, llatí, grec, cultura clàssica.
  • Durada: 1 hora i 30 minuts aprox.
  • Tipus d’activitat:  Visita comentada a l’exposició permanent de l’Scriptorium de Ripoll i taller de monjo copista.
  • Aportacions a les competències:
    • Àmbit personal i social.
    • Àmbit cultura i valors.
    • Àmbit artístic.
    • Conèixer el passat històric en les tècniques d’escriptura, la cal·ligrafia i els tipus de lletra.
    • Conèixer la importància dels scriptoriums dels monestirs, fent especial incidència en el de Ripoll.
    • Reconèixer i identificar en la iconografia de les obres d’art presents i exposades al Scriptorium els principals referents literaris de la literatura occidental (batxillerat).
    • Treball previ a l’escola:
      • A partir d’un power point, l’alumnat s’introdueix en el coneixement del món medieval, el monestir de Ripoll i en la feina dels monjos copistes.
    • Activitat durant l’estada:
      • Es visita l’exposició permanent de l’scriptorium en la qual s’introdueix als alumnes en l’art de l’escriptura, la vida monàstica i els monjos copistes de l’edat mitjana. Tot seguit es fa un taller, en el qual l’alumnat experimenta amb plomes, canyes i tinta el treball dels monjos copistes.  A la part final, els i les alumnes podran elaborar un punt de llibre que s’enduran de record.
    • Proposta d’activitat posterior:
      • Lettering
      • Creació de lletres capitals/caplletres
      • Creem el nostre propi scriptorium, tinta, paper, plomes, etc.
      • Coneixements actuals provinents dels scriptoriums medievals.
      • Personatges rellevants sorgits dels scriptoriums medievals, com Gerbert d’Orlhac.