Fitxa didàctica
- Nivell educatiu recomanat: adaptable a tots els cicles i etapes de primària, secundària, batxillerat i cicles.
- Matèries relacionades: medi social i cultural, història, història de l’art, cultura clàssica, visual i plàstica, llengua i literatura catalanes.
- Durada: 2’5 hores aprox.
- Tipus d’activitat: recorregut pels diversos espais del complex monàstic de Ripoll amb un quadern de treball que convida a fer una recerca.
- Aportació a les competències:
- Àmbit de la cultura i valors.
- Àmbit social (ciències socials)
- Àmbit personal i social.
- Àmbit cultura i valors.
- Àmbit artístic.
- Objectius:
- Conèixer i entendre part de la història de Catalunya, així com el naixement de la nació Catalana a partir del recorregut per l’església.
- Conèixer i entendre part de la història de Catalunya, així com de l’església posant l’accent al gènere femení.
- Reconèixer i identificar els diferents tipus de formes arquitectòniques i artístiques que defineixen el romànic.
- Conèixer diferents llegendes de Ripoll i Catalunya.
- Reconèixer i identificar en la iconografia de les obres d’art presents i exposades al monestir els principals referents literaris de la literatura occidental (batxillerat).
- Descripció de l’activitat:
- Treball previ a l’escola:
- A partir d’un power point, l’alumnat s’introdueix en el coneixement del món medieval i el monestir de Ripoll.
- Itinerari durant l’estada:
- A partir de la visita a l’església del monestir interpretarem la presència de les diverses civilitzacions que han ocupat el territori, tot fent un passeig per la història de Catalunya. Coneixerem el simbolisme i la importància de la portalada romànica i recorrerem el claustre, fent especial incidència en el simbolisme dels seus capitells.
- Treball posterior:
- La dona en els diferents temps medievals. Quin paper hi juga, com es representa artísticament, dones referents, etc.
- Recerca i estudi de llegendes de personatges del territori proper.
- Recerca i estudi de personatges històrics de la història de Catalunya.
- Els comtats Catalans abans, durant i després.
- Qui té el títol de comte de Catalunya avui?
- Cultura de les religions: semblances i diferències entre cultures.
- Món monàstic.
- Arquitectura medieval hereva del passat (domus), evolució i precursora de noves arquitectures.
- Treball previ a l’escola:
- Variants: depenent dels objectius de l’estada al CdA aquesta activitat es pot dur a terme des de diferents enfocs:
- El monestir de Ripoll en clau de dona. Es reorganitzarà l’itinerari de la visita i el discurs durant la visita per tal d’evidenciar el paper de la dona en el moment del naixement de Catalunya, i l’època medieval, així com quin ha estat el seu paper en el cristianisme.
- Els sentits. Es durà a terme un treball de sensibilització dels sentits en els diferents espais que es visitaran.
- Les llegendes. Els punts d’atenció i visita se centraran en les diferents llegendes que ens envolten i que podem trobar dins el monestir. (Guifré, St. Eudald, Ramon Berenguer IV el sant, etc.)
- Valors. Treball centrat sobretot a la portalada i al claustre on es farà especial incidència en l’educació en valors.