El Síndic de Greuges manifesta que a les escoles de Catalunya es garanteix el pluralisme i el no-adoctrinament

El Síndic de Greuges ha fet públic un informe monogràfic en què desgrana la qüestió recentment plantejada sobre un hipotètic adoctrinament al si de l’escola catalana. El document aborda dos aspectes fonamentals: el tractament de la controvèrsia política per part dels centres educatius a partir de les queixes i incidències registrades pel Síndic i pel Ministeri d’Educació arran dels fets de l’1 d’octubre, i també una anàlisi exhaustiva del contingut dels llibres de text, arran d’un informe previ de l’entitat AMES (Acció per a la Millora de l’Ensenyament Secundari), que denunciava l’existència de material suposadament adoctrinador.

L’informe és concloent: més enllà de situacions puntuals que s’han de corregir en el tractament de la situació política per part dels centres escolars, i d’algun detall puntual dels llibres de text que pot induir a l’error, de l’anàlisi duta a terme en cap cas se’n desprèn un adoctrinament sistemàtic de l’alumnat a Catalunya.

A continuació us oferim l’accés a l’informe complet, però no sense que abans us deixem ja anticipadament les principals recomanacions de la Sindicatura de Greuges:

– Incorporar en les instruccions del Departament d’Ensenyament sobre el funcionament dels centres criteris i pautes adreçades a les direccions dels centres sobre el tractament de la situació política.

– Elaborar materials didàctics per poder tractar temes controvertits a les aules. De la mateixa manera, promoure el tractament i el debat de l’actualitat política.

– Garantir els drets dels infants, especialment el dret a la llibertat de pensament i el dret a la llibertat d’expressar-lo i, si convé, de no expressar-lo, situant l’interès superior de l’infant en el centre d’aquesta tasca.

– Promoure la formació del professorat per a l’abordatge dels temes controvertits a les aules.

– Divulgar entre la comunitat escolar els procediments de resolució positiva dels conflictes, amb ús de les vies administratives

– Garantir el no-adoctrinament i la pluralitat del contingut dels llibres de text, amb mecanismes de supervisió

Font: Informe El pluralisme a les escoles de Catalunya com a garantia del no-adoctrinament