V Trobada pedagògica de secundària. “Ensenyar a informar-se i no caure en paranys”

V Trobada pedagògica de secundària
Conferència “Ensenyar a informar-se i no caure en paranys”
A càrrec de Nereida Carrillo. Doctora en Periodisme i Comunicació per la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment exerceix com a periodista freelance, col·labora amb el diari ARA i amb la revista Capçalera del Col·legi de Periodistes.

La sessió té com a objectiu principal tractar els conceptes relacionats amb la desinformació i les seves múltiples formes, les seves causes i les conseqüències que pot comportar. A més, s’introduiran  claus i  eines de la verificació digital, ja que abordarem quins processos hem de fer per contrastar i quines eines tenim a l’abast per tal de comprovar informació, fotografies, vídeos i continguts, i comptes de xarxes socials. A les persones participants, se’ls proporcionarà materials, recursos, experiències i reflexions per tal de portar a l’aula activitats, experiències i projectes relacionats amb la desinformació i que puguin treballar les competències digital i informacional amb l’alumnat.

RECURSOS I EINES PRESENTATS A LA SESSIÓ

Continguts de la sessió i enllaços Check to Learn

1. Desinformació: què és i com ens afecta
  2. Tipus de desinformació: mil maneres d’enganyar
  3. Com contrastar una informació: processos i eines
    Mètode Pantera
    Eina Fact Check Explorer
    Com fer cerques eficaces
    Web Archive
  4. Com verificar una fotografia: processos i eines
    Cerca inversa amb Google Imatges
    Eina TinEye
  5. Com comprovar un vídeo: processos i eines
    Youtube DataViwer
    Wolfram Alpha
  6. Com analitzar un compte de xarxes socials
  7. Educació en verificació digital: com i quan
    Verificando vídeos
    Guia per l’alfabetització mediàtica en verificació digital
    5 Formas de diferenciar qué es ciencia de qué no es ciencia

El viaje de un bulo
    Jocs
    Trivial de la desinformació
    Localitzar fotos monuments
Consell de l’Audiovisual de Catalunya eduCAC

Ârea professorat, posa al vostre abast un ampli ventall de recursos per facilitar, i potenciar, que l’educació audiovisual entri a l’escola.

L’estructura dels materials didàctics d’eduCAC compta amb quatre enfocaments diferenciats per tal de respondre a les necessitats diverses dels centres educatius:

• Unitats didàctiques per fomentar l’anàlisi crítica dels mitjans, centrades en informació, entreteniment, publicitat i bones pràctiques a internet.
  • Itineraris transversals per treballar valors a través dels materials didàctics.
  • Projectes d’aula per posar en pràctica els coneixements apresos i potenciar la producció audiovisual escolar.
  • Mòduls instrumentals de suport, per facilitar el desenvolupament de les activitats pràctiques

Edició anterior 2019-2020