DIFUSIÓ RESPONSABLE D’IMATGES DE MENORS A INTERNET. Recurs de l’APDCAT adreçat a centres educatius

L’APDCAT ha elaborat una infografia i un vídeo divulgatiu amb pautes adreçat als centres educatius per recordar-los la importància de ser curosos en la publicació d’imatges de menors, a fi de respectar la seva privacitat i evitar-los perjudicis presents o futurs.

Disposeu de tota la informació en aquest enllaç.

Us fem un petit extracte amb les recomanacions més interessants:

• Només s’han de fer públiques les dades indispensables i que, si es pot assolir la mateixa finalitat, s’han de publicar sense identificar els menors.
  • No s’han de difondre imatges de menors en temps real, que en facilitin la geolocalització, i recomana que la informació sobre l’activitat ordinària i extraordinària de l’escola es comuniqui a les famílies en espais restringits, com ara la intranet del centre.
  • No s’ha de publicar al web i xarxes socials del centre sense el consentiment dels progenitors, tutors legals o els mateixos menors, si tenen més de 14 anys. En concret, el consentiment s’ha de donar de manera lliure i inequívoca i ha de ser específic per a cada tractament de dades; i, si es tracta d’imatges de menors, ha de ser desglossat i separat d’altres tractaments de dades. En qualsevol cas, cal donar a les persones la capacitat d’elecció i control. S’han de poder negar que les seves dades es facin públiques, sense que això comporti perjudicis per a l’alumne.

“Segons les últimes dades disponibles, més de la meitat dels centres publiquen habitualment i en obert un gran volum de fotografies i vídeos amb els alumnes clarament identificables, tant al web del centre com a les xarxes socials. Això fa que es perdi el control de les imatges i que puguin estar disponibles a internet per a qualsevol persona, i de manera indefinida.”

*imatges publicades per l’APDCAT