Trastorns de la conducta alimentària (TCA)

La pandèmia incrementa la insatisfacció corporal entre els adolescents i augmenta els casos de TCA

L’Associació contra l’anorèxia i la bulímia ha realitzat una enquesta a 5135 adolescents d’entre 12 i 16 anys d’escoles de tot Catalunya durant el curs 2020 i 2021. A l’enquesta els pregunta sobre com se senten amb el seu cos, si estan satisfets o no, si voldrien canviar quelcom, etc.

Els resultats de l’enquesta confirmen la influència que la pandèmia ha tingut en l’augment de casos de TCA i que la salut mental dels adolescents ha empitjorat a causa de la pandèmia. Aquesta és la principal conclusió que s’extreu de l’enquesta realitzada durant el cus 2020-21, el primer després del confinament i encara amb unes mesures de restricció social elevades tant a les escoles com a la població general.

L’exposició prolongada a les xarxes socials i l’aïllament social en edats molt vulnerables ha provocat un augment de la insatisfacció corporal i aquest ha estat un factor desencadenant en l’augment de casos de TCA a l’adolescència.

Un 47% de les adolescents vol aprimar-se

Davant la pregunta com et sents amb el teu cos, un 47%  de les adolescents ha respost que es vol aprimar. Aquesta dada és molt alarmant, si tenim en compte que parlem d’una etapa, l’adolescència, molt vulnerable on el desig per aprimar pot afavorir el desenvolupament d’un TCA.

Un 41% de les adolescents han fet dieta per aprimar-se sense control mèdic

Aquesta dada posa de manifest el perill de les dietes sense control, ja que suposen un desencadenant d’un trastorn de la conducta alimentària com l’anorèxia o una bulímia.

El 86% dels adolescents afirma haver rebut burles pel seu físic

Un altra dada molt preocupant que aboca aquesta enquesta és que el 42% dels adolescents entrevistats han patit burles i concretament un 86% han estat pel seu físic. Cal recordar els comentaris negatius sobre el físic de l’infant o adolescent, tant per part de la seva família com per part dels companys i companyes són també un factor de risc a l’hora de desenvolupar una anorèxia o bulímia nervioses” comenta Sara Bujalance.

Un 8,7% creu que pot estar patint un TCA

Davant la pregunta de si creuen que poden estar patint un TCA, un 8,7% ha afirmat que sí. Aquesta dada posa de manifest novament com la pandèmia ha influït negativament en l’augment de casos de TCA, ja que al curs 2019-20 la xifra era de 4,7%.

Un 32% creu que un company/a pot estar patint un problema d’alimentació

Cal recordar que davant la sospita d’un possible cas a casa o l’aula és important parlar amb el noi o noia i demanar ajuda professional.

Un 90% del/les  adolescents  fan mínim un àpat diari en família, però no ha estat suficient per prevenir casos de TCA

Tot i que l’àpat al dia en família és un factor de protecció molt important, potser no ho ha estat suficient tenint en compte l’augment de casos de TCA arran de la pandèmia. També hem de tenir en compte que l’àpat al dia hauria de complir alguns requisits per ser realment protector com, per exemple, donar-se sense la presència de dispositius electrònics, atès que aquests poden ser interferències rellevants en el bon desenvolupament de l’àpat en família, reduint o alterant la comunicació i vincle entre els membres de la família.

Pla de Prevenció dels TCA

Davant aquest escenari tan greu de complicació de la salut mental i augment de casos de TCA entre la població més jove a causa de la pandèmia, l’Associació contra l’anorèxia i la bulímia demana a les Administracions un compromís en ferm per lluitar contra els TCA a través d’un Pla de Prevenció dels TCA.

Des de l’associació demanem a les autoritats respondre a les necessitats d’infants i joves amb relació a la seva salut mental, que ha empitjorat de manera molt evident a causa de la pandèmia.

Un dels punts que recull el Pla  de prevenció del TCA és dotar a les escoles  d’un protocol d’actuació davant la sospita d’un TCA al  centre educatiu que inclogui el suport dels Equips d’atenció  Pedagògica (EAP).

En aquesta línia l’Associació contra l’anorèxia i la bulímia i el Departament d’Educació ja han començat a treballar conjuntament per formar els professionals a l’hora d’identificar i prevenir els TCA. Aquesta iniciativa, que és pionera, posa de manifest la voluntat de l’Administració per abordar aquesta greu problemàtica als centres escolars.

La formació ha començat aquest any amb les aules hospitalàries i els orientadors i orientadores de centres de secundària, ja que el gruix d’alumnat amb risc es troba en aquesta franja d’edat. A partir de gener del 2022 continuarà amb els Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAP) i docents d’atenció domiciliària.

La formació permetrà als centres educatius tenir una persona amb formació en TCA per poder actuar davant la sospita d’un cas en el centre educatiu. Es vol  proporcionar eines als professionals perquè puguin identificar els senyals d’alerta d’un possible cas de TCA i l’abordatge amb l’alumnat; sobre què cal fer davant un possible cas de TCA. Se’ls dóna pautes de com adreçar-se a l’alumne, si tenen una sospita de TCA, i com treballar-ho a l’aula.

Fitxa tècnica de l’enquesta:

• Total població enquestada: 5135 alumnes
  • Cursos: de 1r ESO a 4t  ESO
  • Centres: centres de Catalunya
  • Tipologia centres: públics, privats i concertats.
  • Calendari: setembre 2020 juny 2021

Què és l’ACAB?

L’Associació Contra l’Anorèxia i la Bulímia és una entitat sense afany de lucre que treballa per ajudar les persones i famílies que han de fer front a aquestes patologies. Va néixer el 1992 a l’Hospital Clínic de Barcelona.