MODEL COMPETENCIAL ORIENTADOR. INDICADORS SCAP

El passat mes de desembre va tenir lloc la conferència “Model Competencial Orientador. Indicadors SCAP per a l’avaluació” a càrrec de Pedro Cózar, coordinador pedagògic de l’IE Daniel Mangrané de Tortosa i formador/assessor del Departament d’Educació.

Vídeo promocional…aquí

Alguns dels conceptes clau són:

• Docent tutor: l’acció tutorial és funció i responsabilitat de tots els docents del centre
  • Document “L’orientació educativa i l’acció tutorial al llarg i en cada una de les etapes educatives i ensenyaments. Aprenentatge i formació continuats.” El podeu consultar…aquí

• Factor clau de qualitat al servei de l’èxit educatiu.  Element clau, vertebrador i que inspira totes les finalitats pedagògiques.
  • Les pràctiques educatives d’orientació són el conjunt d’actuacions d’un centre que situen l’orientació educativa com a eix vertebredor del seu Projecte Educatiu de Centre. Són pràctiques orientadores establertes com a indicadors d’avaluació del conjunt d’actuacions del centre.
  • Promou 3 ELEMENTS CLAU: 1.La creació de vincle, implicació i interacció amb l’aprenentatge, el centre i l’entorn amb una actuació docent que generi confiança i expectatives positives a l’alumnat, de manera que la configuració d’una bona autoestima l’ajudi a créixer. 2.La reflexió de tot el procés. 3.La transferència i la projecció dels aprenentatges.

“El model competencial orientador (acrònim SCAP que fa referència a Significativitat, Comunicació, Acció i Projecció dels aprenentatges de l’alumne) emergeix del corpus teòric de l’orientació educativa, elaborat des del Departament d’Ensenyament el curs 2011-2012, i conté els principis pedagògics i les dinàmiques organitzatives i de relació d’un centre orientades a afavorir l’èxit de l’alumne pel que fa a la seva autonomia i el desenvolupament del seu projecte de vida.

Té com a referents els models pedagògics i teories de l’aprenentatge que entapissen la tradició pedagògica i s’insereix en el plantejament i disseny competencial dels currículums actuals a Catalunya.

El model competencial orientador és una eina que permet als centres i als seus equips aprofundir en el desenvolupament professional i pedagògic d’escola i de centre com a organització en les seves tres dimensions:

1. Àmbit/matèria
  2. Acció tutorial
  3. Cultura d’equip

Cadascuna d’aquestes dimensions es concreta en uns criteris i uns indicadors de l’orientació educativa que guien l’anàlisi, la reflexió i l’acció pedagògica de centre per a la millora contínua.”  (Text de l’Xtec, Dep.Educació)