Sessió de la Comunitat 15 STEAMCat a la que assistim acompanyant als centres de la nostra comarca que formen l’Aliança Steam. A l’inici de la jornada s’han facilitat informacions interessants, entre elles que la Jornada eXploraSTEAM tindrà lloc el dia 2 de juliol de manera virtual.
Hem treballat amb l’eina de videoconferències Congregate.Live, molt útil per realitzar activitats cooperatives i treball en equip.
Els tres eixos han estat:
LES BONES PREGUNTES: Definició de què és una bona pregunta. Cal plantejar un repte que sigui rellevant (COMPETENCIAL), proper a l’alumnat (SIGNIFICATIU) i amb aportació social (VALOR). Cal dedicar temps a aprendre a fer bones pregunes que fomentin la inclusió i amb mirada de gènere positiva donant valora a la diversitat. Hem de tenir en compte les preguntes inicials, les que es fan durant el procés i les que es fan després, una vegada finalitzada la tasca.
PENSAMET CRÍTIC: reflexió en gran grup i petits grups al voltant dels valors del pensament crític. Alguns dels materials que hem utiltizat o als que hem fet referència són:
- 6C de Michael Fullan
- Article David Bueno “Es pot aprendre a pensar críticament”
- Text de Linda Elder al voltant del critical thinking
RUTINES DE PENSAMENT: Hem treballat la Rutina 3-2-1 PONT (3 idees- 2 preguntes – 1 metàfora) pensada per organitzar la comprensió d’un tòpic a través d’un diagrama. A l’espai web Project Zero Harvard disposeu de molts models per treballar diferents rutines de pensament.
Us facilitem uns enllaços que us poden ser molt útils per saber-ne més…
- Critical Thinking
- https://blog.vicensvives.com/ca/5-consells-y-5-activitats-per-fomentar-el-pensament-critic-a-laula/
- http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0087/d4b5cc22-b559-4e47-87ef-b861558a2b28/competencia_social_1r_cicle_eso.pdf
- https://eldiariodelaeducacion.com/2019/03/04/las-seis-condiciones-sine-qua-non-para-educar-en-el-pensamiento-critico/
- https://fundaciobofill.cat/uploads/docs/7/w/p/i/x/s/0/n/n/ib_69_pensament_critic_020319.pdf