JORNADA PATT “Educació amb l’entorn i desenvolupament rural” amb Francesco Tonucci (29-6-2020)

Dilluns 29/6/2020 va tenir lloc la Jornada tècnica  PATT “Educació amb l’entorn i desenvolupament rural”. A la jornada vam gaudir de la intervenció del pedagog itàlia Francesco Tonucci i vam poder conèixer quins són els projectes pedagògics dels programa LEADER. El desenvolupament de la jornada va ser conduït per Eduard Trepat d’ARCA (Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya) .

Podeu consultar tota la informació sobre la jornada…aquí

De la intervenció del Sr. Tonucci, destaquem les seves propostes:

• Hem de mirar la part positiva de tot…la crisi és una oportunitat que ens pot aportar progressos.
  • En compte de pensar “què han perdut els infants durant els confinament” perquè no pensem “què han guanyat”? Han après emocionalment, han madurat. Proposa que en allò  que l’escola hauria de treballar en tornar és en posar en comú totes les emocions i treballar-ho.
  • Hem de replantejar-nos de com hem de tornar a l’escola després del confinament. De ben segur hi haurà canvis!
  • Durant el confinament l’espai d’aprenentatge és la casa. Proposta: treballar a partir de les tasques domèstiques compartides. Al tornar a obrir les escoles proposa: obrir l’entorn (barris, pobles, ciutats) com espai d’aprenentatge i que tots els ambients de l’escola siguin espais d’aprenentatge.
  • Hem d’escoltar i tenir present a l’alumnat en les decisions que prenem a l’escola. Totes les escoles haurien de tenir un CONSELL D’ALUMNES amb representants de tots els nivells d’alumnat i amb equitat (de nens i nenes).  Els xiquets i xiquetes s’han de poder sentir protagonistes de la seva escola.
  • L’educació  ha de tenir com objectiu que amb l’ajuda dels els agents educadors (família i escola) els xiquets i xiquetes aconsegueixin a descobrir la seva vocació…ajudar a identificar les seves aptituds i facilitar els instruments necessaris per desenvolupar-les. Projectes com ara el FER d’Emprenedoria ens poden ajudar en aquesta tasca.

Els programes presentats van ser:

• GUSTUM Projecte vehiculat a la producció local, desenvolupament rural, sinergies i descobriment de productes del territori. A la nostra comarca ja hi ha escoles que han participat aquest programa (veureu-ho…aquí
  • L’AVENTURA DE FER (EMPRENEDORIA RURAL): Té com objectius posar en valor les empreses del territoris LEADER , despertar el talent emprenedor de l’alumnat i afavorir que es potenciï el territori. L’alumnat coneix el funcionament d’una empresa del seu voltant. Projecte adreçat a l’alumnat de Cicle Superior. Material didàctic disponible. Xarxa d’escoles. A la nostra comarca ja hi ha escoles que participen en aquest projecte (veure-ho…aquí)
  • PROJECTE ESPAIS NATURALS DE PONENT: Projecte a través de  l’ecoturisme a 20 espais naturals de la Plana de Lleida. Es treballen 3 grans hàbitats: secans, aquàtics, plana-muntanya. L’entitat realitza un joc gratuït a les escola. L’escola contracta una activitat per poder fer una visita a l’espai natural.
  • ESCOLES VERDES: Voluntat d’ambientalitzar el centre: educació per la sostenibilitat. Es treballen 4 CONTEXTOS: implicació en l’entorn, organització i participació, gestió, currículum. A la nostra escola ja tenim xarxa d’escoles participants en el projecte (veure-ho…aquí

Si esteu interessats en rebre més informació d’algun d’aquests programes no dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres!