8 de març. Dia internacional de les dones

El Pla per la igualtat de gènere en el sistema educatiu recull l’impuls de la coeducació com a garantia per tal d’una educació sense estereotips sexistes ni discriminacions relacionades amb el gènere.

Es proposen una sèrie d’activitats per treballar tant a l’aula, al centre o a la comunitat educativa (explicar contes, visualització de pel·lícules, fer itineraris i altres recursos) accions de sensibilització sobre la importància del paper de les dones tant en l’àmbit familiar com professional o acadèmic.

El dia 8 de març, el dia internacional de les dones és un bon moment per treballar tots aquests temes.

Enllaç directe a la pàgina: https://xtec.gencat.cat/ca/centres/celebracions/2024/dia-internacional-de-les-dones/

Exemples d’alguns dels recursos que podeu trobar en aquesta pàgina són:

Expliquem contes:

Els colors de la LiaOn és la meva capaLa nena i el toroPu Yi, la nena dels cabells llargsLa nena i el riuEls números de Katherine JohnsonLes tres metgesses: Elena, Dolors i MartinaL’estel de la Marta CostonEls cent deu invents de Beulah Louise HenryJuliana Morell, bruixa o fada?Flora la professora. D’Una mà de contes.

Perspectiva de gènere i coeducació: lectures infantils i juvenils per treballar dins i fora l’aula. De Rosa Sensat.

Guia de contes i novel·les per la igualtat de gènere i la violència zero (de 3 a 18 anys). De Fundesplai.

Compartim el temps. Contes curts: I tu què faries? El Departament de Drets Socials proposa narracions per a adolescents, per llegir i escollir-ne el final, argumentar.

Explica’m un conte. Manual de l’Ajuntament de Barcelona per coeducar en la petita infància a través dels contes, amb propostes.

Perspectiva de gènere i coeducació: lectures infantils i juvenils per treballar dins i fora l’aula. Rosa Sensat presenta llibres per treballar la superació dels estereotips de gènere.

Guia de contes i novel·les per la igualtat de gènere i la violència zero. Fundesplai ofereix lectures coeducatives distribuïdes per etapes educatives.

Mirem pel·lícules:

Pensar amb el cinema. Cicles. Grup IREF proporciona cicles de dones científiques, dones filòsofes i dones lluitadores.

BCN Sports Film Festival 2024. De les sessions escolars en línia, en destaquem la sessió núm. 6 destinada a primària, ESO, batxillerat o cicles formatius sobre la diversitat de gènere i estereotips. Requereix inscripció. Trobareu més informació a: Sessions escolars

Coeducació audiovisual. Materials del Departament d’Educació elaborats per Drac Màgic.

Altres:

Guia de recursos publicat per l’Institut Català de les Dones: https://dones.gencat.cat/web/.content/03_ambits/docs/cdoc_guiarec_vuitdemarc.pdf

Altres activitats que podeu trobar a l’ARC
* Al web CESIRE:
– Trenquem els estereotips de gènere a l’Aula! Com educar en igualtat a infantil i primària?
– Eines per incorporar la perspectiva de gènere a l’aula
* Material de l’EduCAC,  Itinerari Perspectiva de gènere de l’eduCAC
* Al web Cinescola del professor Ramon Breu trobareu nombroses propostes didàctiques de pel·lícules, com ara SufragistesPagament justEl pan de la guerra o Skater girl.
* També DracMagic compta amb propostes per organitzar activitats cinematogràfiques amb perspectiva feminista dissenyades per al públic escolar.
* SE Vallès Occidental VI:  Reivindiquem el 8 de març amb música

Més informació i recursos:

Activitats a Nou barris des del centres cívics i altres espais

Recursos, activitats i dinàmiques per treballar el feminisme a l’aula