Xarxa de Competències

Hospitalet – Cornellà- Sant Joan Despí

Cursos anteriors: enllaç
Curs 2022-2023

Setè curs que els centres de l’Hospitalet participen a la Xarxa de CB Territorial.  Som 19 centres; 11 escoles, 6 instituts, 1 Institut-Escola.

Pla de treball de la Xarxa de Competències per al curs 2022-2023: El nou currículum, una oportunitat per a la reflexió pedagògica

OBJECTIUS:

1. Revisar les pràctiques d’aula, individualment i col·lectivament, a partir dels vectors del nou currículum, per fomentar la reflexió pedagògica i la millora i enriquiment de la pràctica docent, així com l’adquisició d’aprenentatges profunds per part dels i de les alumnes.
  2. Consolidar l’ús de l’avaluació formativa per afavorir l’adquisició d’aprenentatges des d’una mirada competencial i inclusiva, a partir del foment de la implicació de l’alumnat i de les interaccions a l’aula, l’autoregulació, el recull personalitzat d’evidències i el feedback.
  3. Promoure el desenvolupament professional docent, per mitjà d’experiències d’aprenentatge docent entre iguals com, per exemple, el disseny conjunt de projectes globalitzats, la realització de nous models d’informes d’avaluació, l’observació entre iguals i la codocència, per fomentar el treball en equip entre el professorat i fer del centre escolar una comunitat de pràctica.
Compartim la tasca de l’equip impulsor dels centres de la Xarxa de Competències de L’Hospitalet:

TASCA DE L’EQUIP IMPULSOR

Com repensem la nostra pràctica a la llum dels vectors del currículum?”

En què consistirà la pràctica?

Es proposa que els membres de l’equip impulsor, per parelles o petits grups, dissenyin, portin a terme i documentin almenys una situació d’aprenentatge tenint en compte els vectors del currículum. Per fer-ho es pot partir d’una unitat didàctica o projecte de caire disciplinari o globalitzat ja elaborat, que pugui ser enriquit, o bé un de nou. Enllaç al full de ruta.

Producte final: Documentació que reculli la síntesi de la pràctica i contingui una mostra del procés, alguns exemples d’aplicacions a l’aula i conclusions.

TASCA VOLUNTÀRIA: Planificació, realització, documentació i valoració d’una experiència de codocència o d’observació entre iguals.

Pràctica d’observació entre iguals

L’observació entre iguals consisteix en l’observació recíproca entre parelles de docents que tenen graus d’experiència similar, que acorden focalitzar en un o diversos ítems per mitjà d’instruments per recollir les dades, acompanyada per una posterior retroalimentació constructiva mútua. L’observació entre iguals és una pràctica inicial de docència compartida i ha de servir per millorar la pròpia pràctica professional.

Pràctica de codocència

La codocència consisteix en el treball de col·laboració entre dos o més docents en una aula o espai educatiu amb el mateix grup. Les parelles o grups de docents dissenyen, planifiquen i implementen conjuntament el treball i posteriorment l’analitzen i avaluen. L’objectiu és doble: desenvolupar pràctiques eficaces per a tots els i les alumnes del grup i, alhora, generar espais de suport mutu, col·laboració i professionalització docent.

Consulteu aquí la guia sobre aquest vídeo.

A la sessió virtual que es fa realitazar el dijous 9 de febrer de les 17 a les 19 hores sobre la codocència, es va comptar amb la presència de David Duran (UAB) expert en temes de codocència i coordinador de la recerca sobre observació entre iguals. Tanmateix, també van participarar docents i mestres de l’Institut Alcarràs d’Alcarràs i de l’escola Vedruna Àngels del barri del Raval de Barcelona que ens van compartir la seva experiència en pràctiques de codocència.

Podeu trobar tot el vídeo sobre codocència, per a què i com? en aquest enllaç:  https://www.youtube.com/live/hNJZUdZCoZU?feature=share

Nodes de la XCB