Itinerari “Perspectiva de gènere” de l’eduCAC

Amb la proximitat del Dia Internacional de les Dones 2022, tot seguit us fem algunes propostes per treballar a l’aula la presència, absència i representació de les dones en l’àmbit audiovisual.

Itinerari Perspectiva de gènere de l’eduCAC

La infrarepresentació de les dones als mitjans de comunicació invisibilitza i silencia una gran part de la població. A Qui ens parla? ens plantegem on son les dones en l’àmbit informatiu, qui escriu les notícies, qui les explica i qui decideix què és notícia.

El sistema sexe-gènere a les pantalles reflexiona sobre què i qui ens influencia, i què volem ser més enllà del gènere. A través dels seus personatges preferits ens plantegem si podem escollir com som o si hi ha patrons de comportament que ens limiten.

Dels mites romàntics i les sèries juvenils

A través de mi ventana o Euphoria són dos dels èxits més recents pel que fa a ficció adreçada específicament a adolescents i joves. Les relacions amoroses i sexuals, les trames preferides a les teen series, són el late motiv d’aquesta mena de formats, i per això ens preguntem: com s’explica l’amor romàntic a les sèries? Quin llenguatge audiovisual utilitza? Us proposem un visionat atent, reflexiu i crític de les sèries que consumeixen per treballar i assolir aprenentatges lligats amb l’ètica, els estereotips i els gèneres.

La publicitat de joguines i els estereotips de gènere

L’anàlisi anual del CAC de la campanya de joguines de Nadal 2021-2022 a xarxes socials i plataformes com YouTube ens mostra com gairebé el 70% dels vídeos inclouen estereotips de gènere majoritàriament femenins: nines promocionades com a princeses, o que adopten rols tradicionalment associats a les dones, i situacions de maternitat.

Com aprenem a detectar els anuncis que atorguen posicions o rols diferenciats a homes i dones i/o que són discriminatoris amb qualsevol dels sexes? En Anuncis no sexistes trobareu una doble proposta de treball de reflexió i de creació de publicitat lliure de sexisme.

TikTok i la transmissió d’actituds i valors masclistes

En desembre de 2021 el CAC va publicar un informe que mostra la capacitat de la xarxa social TikTok per perpetuar la cosificació i la violència exercida sobre les dones. L’estudi se centra en 15 vídeos que reflecteixen o reprodueixen estereotips sexistes, seleccionats de perfils amb més de 250.000 seguidors i protagonitzats per adolescents o joves. En conjunt sumen prop de 77 milions de visualitzacions i més de 10 milions de likes.

La relació dels i les joves amb els influenciadors de les xarxes socials és tan freqüent que poden acabar influint en les seves actituds i valors. Com els podem ajudar a interpretar de manera crítica els missatges que emeten? A Personatges ens acostem al fenomen influencer.