La Biodiversitat a l’aula

Aquesta proposta ha estat desenvolupada per un grup de persones dedicades a la recerca, concretament investigadores del Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB), un centre de recerca del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), l’agència estatal de referència per a la recerca i el desenvolupament tecnològic, que forma part de l’organigrama del Ministerio de Ciencia e Innovación.

Els materials elaborats estan especialment pensats per als cursos de primer i segon d’ESO, tot i que es poden adaptar a cursos superiors. Els hem creat basant-nos en la nostra expertesa en el tema, posant en valor la nostra aproximació científica, amb tot el què això implica: mostra de resultats obtinguts amb el mètode científic, avalats i contrastats per la comunitat científica arreu del món.

La Biodiversitat és un concepte que hem creat els éssers humans per avaluar la diversitat biològica, i avarca totes les formes de vida, processos evolutius, ecològics i culturals que la sustenten. Hem desenvolupat fórmules per quantificar-la i mirem d’entendre-la en totes les escales en què es manifesta, ja sigui un organisme, un conjunt d’organismes, una espècie, un ecosistema o el propi planeta Terra. Per arribar a una comprensió profunda del què és la Biodiversitat i per visibilitzar el seu valor, la nostra proposta treballa 4 conceptes:

  • la  BIODIVERSITAT, el nostre objectiu últim de comprensió,
  • la RESILIÈNCIA, com a terme complementari que ajuda a posar en valor la Biodiversitat,
  • la CIÈNCIA, per entendre i posar en valor la nostra aproximació,
  • la CONSERVACIÓ, com a eina per evitar la pèrdua de biodiversitat.

A nivell metodològic, la nostra proposta busca facilitar el procés de creació de coneixement, de manera «acumulativa»: comencem fent aflorar els coneixements previs (per posar en valor el què ja sabem i començar a preguntar-nos què no sabem encara), hi afegim contingut i comprensió (del què encara no sabem, escollim allò que per nivell maduratiu de l’infant i interès nostre, li volem transmetre), i avaluem com i quant d’aquest coneixement s’ha incorporat i entès (deixant la porta oberta a seguir incorporant coneixement, avaluar i valorar el nou trosset de camí que hem fet).

Es proposen tres activitats per a cada tema, tres aproximacions amb llenguatges i eines didàctiques diferents, i alhora complementàries, amb l’objectiu d’assegurar que, a l’aula,  tothom pugui entendre amb profunditat la complexitat dels temes que us presentem. Els tres formats són:

  • Un dossier educatiu de suport al professorat en format PDF. Pensat per ajudar al professorat a complementar conceptes importants. Els trobareu en català, castellà i anglès.
  • Una activitat vivencial a l’aula. La seva durada és d’aproximadament una hora i està pensada per dur-la a terme a l’aula de forma autònoma. No necessiteu cap material extra per dur-les a terme.  Us suggerim recollir els possibles resultats en format paper o  mural-exposició, o material en línia si el centre disposa de blog.
  • Una càpsula en format vídeo, presentada per la investigadora de referència de la proposta educativa. Tots els vídeos estan gravats en català. Tenen una durada d’uns tres o quatre minuts.

 

Els podeu fer tots de forma correlativa o podeu triar-ne només les que us interessin.

També teniu disponibles els panells de l’OceanNight, plens d’informació relacionada per utilitzar com a material de suport. Sobretot els panells de “Un oceà de vida”, “Un oceà de reptes” i “Cuidem els oceans des de casa”.

També teniu disponible en aquesta mateixa web, una enquesta per valorar el coneixement que teniu de la Biodiversitat local. Aquesta altre proposta educativa pot ser la porta d’entrada a aquests altres materials.

 

Consulteu tota la informació a la pàgina web https://biodiversitat.csic.es/cat/