Adaptació del Manifest amb motiu del Dia Internacional de l’Eliminació  de la Violència contra les Dones.

Avui, 25 de novembre de 2021, commemorem el Dia Internacional de l’Eliminació de  la Violència contra les Dones i volem que totes les accions i tots els actes al voltant  d’aquesta data s’estenguin a tots els dies de l’any. La lluita per una vida lliure de violències ha de ser diària.

En un món cada cop més accelerat i canviant hi ha, però, estructures que es  resisteixen a canviar, com ara les causes que provoquen tots els tipus, formes i  àmbits de les violències masclistes. D’aquestes formes de violència, n’hi ha que  evolucionen, altres que sorgeixen i altres que són reconegudes. A desembre 2020 s’ha modificat la Llei 5/2008, del dret de les nenes i les dones d’erradicar la violència.

Volem destacar l’impacte i la indignació que ens produeixen les violències sexualsles quals ens sacsegen intensament. Des d’aquí, avui, 25 de  novembre, volem reiterar tot el nostre suport i la nostra empatia a les supervivents i  el seu entorn. No podem continuar consentint que les joves i dones visquin amb por, amb la  llibertat coartada per l’amenaça d’unes agressions sexuals que ja haurien d’estar desterrades d’una societat democràtica i lliure. La Llei recull per  primer cop una definició del concepte de consentiment sexual, que s’entén com la  voluntat expressa, emmarcada en la llibertat sexual i en la dignitat personal, que dona pas a l’exercici de pràctiques sexuals i l’avala. La prestació d’aquest consentiment s’ha de fer des de la llibertat i ha de romandre durant tota la pràctica sexual. No hi ha consentiment si l’agressor crea unes condicions o s’aprofita d’un context que, directament o indirectament, imposin una pràctica sexual sense  comptar amb la voluntat de la dona.

La modificació d’aquesta Llei introdueix el reconeixement de noves formes de violència, com ara:

― La violència digitalque consisteix en tots els actes de violència masclista i  misogínia en línia comesos, instigats, amplificats o agreujats, en part o totalment,  amb l’ús de tecnologies de la informació i de la comunicació, plataformes de xarxes  socials, webs o fòrums, correu electrònic i sistemes de missatgeria instantània i  altres mitjans semblants que afectin la dignitat i els drets de les dones.

No podem oblidar, però, que les xarxes socials també són un instrument de suport  mutu i de sororitat, i que poden esdevenir un canal de denúncia i de visibilització de  moltes formes de violència masclista. Per això, cal potenciar les xarxes socials amb  perspectiva feminista, perquè esdevinguin també instruments de conscienciació i  supervivència dins el sistema patriarcal.

L’esmentada modificació de la Llei també reconeix diversos àmbits en què es  produeix la violència masclista, com la violència masclista en l’àmbit institucionalconstituïda per les accions i omissions de  les autoritats, el personal públic i els agents de qualsevol organisme o institució  pública que tinguin per finalitat retardar, obstaculitzar o impedir l’accés a les polítiques públiques.

_I la Llei concreta la violència masclista en l’àmbit educatiu:   qualsevol tipus de violència que es produeix en l’entorn educatiu entre els membres de la comunitat educativa. La Llei, doncs, persegueix, si cal amb més força, la necessitat de prevenir i abordar la violència que es dona en els centres educatius, per acció i per omissió, amb la diligència deguda.

Malgrat l’avenç en la identificació i visibilització de totes les violències masclistes,  queda un llarg camí per conscienciar la societat sobre aquestes violències, perquè,  dins del ventall de reaccions, la negació i l’actitud defensiva continua sent una reacció molt habitual. Avui, però, volem emfasitzar totes les accions, individuals i  comunitàries, que són fonamentals per erradicar les violències masclistes. Les  accions que constitueixen una font de suport i resiliència per a les supervivents, les  que demostren compromís, implicació, coratge i ètica, i les que acompanyen des de  l’autodeterminació i que fan sentir les supervivents que “no estan soles”, abans,  durant i després de qualsevol agressió masclista.

Està en mans de totes les persones que formem aquesta societat la dignitat  d’extingir el patriarcat i la seva ideologia masclista. No podem oblidar que cal activar  i connectar el sentiment de responsabilitat en els homes, perquè de manera  individual i col·lectiva assenyalin les conductes i actituds masclistes pròpies i dels  seus iguals, i se n’allunyin. Cal desobeir els mandats de la masculinitat més  tradicional i dominant que es realimenta molt sovint a les xarxes i els espais digitals, i  en tots els àmbits de la societat. Necessitem crear nous referents per construir milers  de masculinitats responsables, lliures, igualitàries, diverses, inclusives i cuidadores.

Necessitem estendre la cultura dels afectes i les cures, necessitem vincles segurs, respectuosos i amorosos, en tots els  àmbits de les nostres vides. Com diu Bell Hooks, “considerar l’amor com una acció,  més que un sentiment, per acceptar la responsabilitat d’estimar”, estimar des de la  llibertat, la igualtat i el respecte.

Per una vida lliure de violències masclistes! Volem les escoles lliures de violències!

#25n
#lesescoleslliuresdeviolències