Un pas per a la meteorologia

Aquest dijous dia 3 de febrer, els grups de nens i nenes de cinquè de l’Escola Amat Verdú de Sant Boi de Llobregat han realitzat els seus tallers d’aprenents de meteorologia al Camp d’Aprenentatge de Can Santoi amb l’activitat Quin temps fa?. Les classes de”narval i nútria marina“, s’han familiaritzat amb els aparells meteorològics analògics, però també per l’estació meteorològica digital i les prediccions de temps. Abans de començar hem compartit els interessos. Tots volen aprendre meteorologia per les coses que han de fer l’endemà, el cap de setmana o per les vacances. Però també estan interessats en el canvi climàtic, en les sequeres, en aquest anticicló tant llarg que estem tenint i fins i tot algú s’ha atrevit a explicar que voldria aprendre de presentadora del temps.

Hem començat pel taller de sensacions, a on hem pogut comparar amb les nostres mans la temperatura de l’aire, l’aigua i el sòl. Ens hem adonat que podem notar la temperatura moderada que ha fet avui en aquests tres elements, els hem posat uns adjectius i hem mirat d’endevinar la temperatura numèrica real. Amb el bon temps que ha fet ens ha costat molt endevinar la temperatura ambiental de l’aire.

Amb el segon taller, la gimcana d’aparells meteorològics, hem après a obtenir dades de quatre tipus de termòmetres diferents, del pluviòmetre, de l’anemòmetre, el penell, l’higròmetre i el psicròmetre. Ens han quedat ben clar quin és el valor d’una mesura i quina és la seva unitat .

Després ens hem posat en ell lloc de feina dels meteoròlegs del segle passat amb l’obtenció de dades manuals de la caseta meteorològica. Ens ha encantat i les matemàtiques ens han servit per fer diversos càlculs de memòria. També hem sigut conscients que aquestes feines, pràcticament han desaparegut després de la digitalització. Després hem vist l’estació meteorològica digital ubicada a la part més alta de la casa de colònies i com descarrega les dades de forma automatitzada. Les dades les hem vist en temps real en pantalla i estan compartides a la xarxa Edumet.

Finalment, hem obtingut un mapa de la predicció del temps del Servei Meteorològic de Catalunya i n’hem elaborat una programa audiovisual. Ens ha calgut de fer un salt molt gran per entendre com es fan les previsions. Hem recordat les dades que obtenim dels satèl·lits i les interpretacions dels centres meteorològics.

Els nens i nenes de l’Escola Amat Verdú han vist mol clar que si d’alguna cosa ens serveix la meteorologia, és per ajudar a les persones a que ens organitzem i evitem riscos segons el temps que farà. I així, hem organitzat un estudi de gravació del temps i n’hem editat la previsió audiovisual. Hem après i n’hem gaudit.

Aquí teniu l’enllaç del fantàstic article que han realitzat des de l’escola:

1. Classes de 5è. A i 5è.B

Les nenes i els nens de 5è. ho hem passat molt bé i hem après molt sobre la meteorologia. Ha estat un dia fantàstic! Ja tenim ganes de tornar el curs vinent per a fer una altra activitat amb vosaltres. Moltes gràcies per tot, Francesc, Maria i Engràcia!